Pět milionů za hodinu. Britovi zmizely peníze z účtu u Revolutu, klienti si stěžují na slabou ochranu

Shutterstock.com

Pět milionů za hodinu. Britovi zmizely peníze z účtu u Revolutu, klienti si stěžují na slabou ochranu

Jednou v únoru byl Jack ve sdílené kanceláři, když mu někdo zavolal. Člověk na druhé straně předstíral, že je z Revolutu a že volá, protože Jackův účet mohl být kompromitován prostřednictvím sdílené sítě wi-fi. To je začátek truchlivého příběhu ztráty peněz z podnikatelského účtu.

V Británii přibývá stížností na platební platformu Revolut. Stanice BBC popsala případ klienta, kterému z podnikatelského účtu za hodinu zmizelo 165 tisíc liber (4,9 milionu korun) a který je přesvědčen, že bezpečnostní opatření v Revolutu nedokázala zabránit krádeži v on-line prostoru. Revolut klientovi odmítl peníze vrátit.

Podvedený klient v pořadu BBC Panorama řekl, že zločinci zřejmě obešli proces ověření identifikace, a tak získali přístup k jeho účtu. BBC následně zjistila, že Revolut je za poslední rok zmíněn ve více stížnostech kvůli podvodům než kterákoliv jiná z větších bank v Británii.

Fintechová společnost Revolut se zabývá elektronickými převody peněz a v Británii dosud nezískala plný status banky, ačkoliv lidé ji v běžné komunikaci bankou nazývají. Podnik uvádí, že bere podvody velmi vážně a že má „silné kontrolní mechanismy“, aby splnil své zákonné a regulační povinnosti.

Revolut patří mezi řadu nových čistě digitálních finančních institucí, které nabízejí všechny své služby on-line nebo prostřednictvím aplikace. Nemají žádné pobočky, kam by se dalo zajít a projednat záležitosti s bankéřem.

Má za sebou silný růst a získal už více než 45 milionů zákazníků po celém světě, z toho devět milionů v Británii. Loni téměř ztrojnásobil příjmy na 1,8 miliardy liber (54,5 miliardy korun). Firmu založil britský podnikatel ruského původu Nikolaj Storonskij s britsko-ukrajinským kolegou Vladyslavem Jacenkem. Revolut je dostupný i v České republice.

Otevřít si účet v Revolutu přes aplikaci je velmi snadné. Firma pak nabízí vedle klasického placení kartou v obchodech i možnost přesouvat peníze mezi účty v různých měnách, a to za atraktivní kurzy.

Právě to byl i důvod, proč si účet na platformě Revolut otevřel i podvedený klient, o němž píše BBC. Jack, jak se tento klient jmenuje, podniká a zákazníky má z více zemí, proto se mu účty ve více měnách hodí. Platformu Revolut si vybral i proto, že firma v reklamě zdůrazňovala vysoké zabezpečení finančních transakcí.

Jednou v únoru byl Jack ve sdílené kanceláři, když mu někdo zavolal. Člověk na druhé straně předstíral, že je z Revolutu a že volá, protože Jackův účet mohl být kompromitován prostřednictvím sdílené sítě wi-fi.

Podvodník z Jacka následně vylákal dostatek informací k tomu, aby se dostal k jeho účtu. Viděl pak všechny transakce. Ještě když Jack telefonoval s podvodníky, přišel mu z Revolutu potvrzovací kód na stejnou částku, kterou ráno sám skutečně ze svého účtu platil. Proto nezaváhal a potvrdil, že tuto transakci skutečně provedl on. Neuvědomil si, že podvodníci už v tu chvíli měli připravený falešný účet.

V následujících minutách začaly peníze z Jackova účtu rychle mizet. Jakmile si Jack uvědomil, že naletěl podvodníkům, okamžitě chtěl kontaktovat Revolut s požadavkem, aby jeho účet zmrazili.

Nenašel ale žádnou vyhrazenou linku pomoci, jen chatovací funkce hluboko v aplikaci. Poslal jim proto zprávu, ale trvalo 23 minut, než se dostal do správného oddělení, které mohlo účet zmrazit. Za tu dobu z jeho účtu zmizelo dalších 67 tisíc liber.

Jack je přesvědčen, že podvodníci dokázali obejít software pro rozpoznávání obličejů. Když si totiž klient dává účet na jiné zařízení, Revolut jej vyzve, aby si mobilním telefonem pořídil selfie a fotografii následně odeslal k porovnání.

Jack ale selfie nikam neposílal a když platformu Revolut vyzval, aby mu údajný snímek ukázala jako důkaz, dozvěděl se, že Revolut jej ve svých systémech uložený nemá. Pořad BBC Panorama následně provedl vlastní zkoumání a zjistil, že problém kolem snímků selfie pro účely autorizace už Revolut patrně mezitím odstranil.

Podvedeného klienta Jacka ale zaráží, že někdo mohl na jeho účtu jen za hodinu provést 137 transakcí a Revolut si ničeho podezřelého nevšiml. Většina bank totiž účty svých klientů monitoruje a pokud zaregistruje nestandardní platbu, klienta okamžitě informuje a přes aplikaci se ho ptá, zda tyto platby skutečně provádí on.

Související články