Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Klid na práci. Pentu zatím banky podržely

Česko-slovenská investiční skupina Penta Investments má od minulého týdne svého šéfa a klíčového partnera Jaroslava Haščáka ve vazbě. Banky ale skupině nadále věří.

Klid na práci. Pentu zatím banky podržely
Marek Dospiva | Archiv

Za uplácení politiků hrozí Haščákovi až 20 let vězení. Ačkoliv se druhý nejbohatší Slovák ihned stáhl ze svých byznysových rolí, pro skupinu, do které patří například sázková kancelář Fortuna či síť lékáren Dr. Max, jde o reputační problém jako hrom. Zcela zásadním barometrem dopadu kriminalizace jednoho ze zakladatelů a hlavních akcionářů je tak logicky důvěra financujících bank. 

Ostatně ihned po jeho zadržení nejvyšší manažeři a zbývající akcionáři skupiny v čele s Čechem Markem Dospivou začali ujišťovat své finanční partnery o tom, že na provoz skupiny a její majetek to nebude mít žádný negativní vliv. Banky podle všeho zatím zachovávají klid. Dobrým argumentem jsou velmi solidní výsledky hlavních firem skupiny i nadějné budoucí projekty v oblasti developmentu.

Mnohem důležitější ale bude sledovat, jak se budou peněžní ústavy dívat na nové projekty Penty a jak budou ochotny podílet se na jejich financování. I zde si Penta v posledních dnech prošla prvními testy důvěry úspěšně.

Na Slovensku se jí před několika dny, už po Haščákově zadržení, podařilo dotáhnout financování nové bratislavské nemocnice na Borech. Je symbolické, že právě nemocnice nové generace byla Haščákovým oblíbeným projektem, o kterém velmi často a rád hovořil. Nejmenovaná slovenská banka její výstavbu zafinancuje úvěrem 35 milionů eur, v přepočtu 920 milionů korun.

Podle informací Hrotu jde o Tatra banku, skupina ale její jméno komentovat nechce.  Každopádně první pacienty by zařízení mělo přijímat už v roce 2023. 

Pražská Penta zase tento týden dojednala refinancování úvěru u Komerční banky ve výši 6,5 milionu eur, tedy zhruba 170 milionů korun, který má po sloužit k nákupu pozemku pro výstavbu hotelu v okolí Masarykova nádraží.