Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Jančura chce prodat RegioJet. Dostává už nabídky od investorů

Podnikatel Radim Jančura se rozhodl prodat dopravní společnost RegioJet. Dává tomu ale ještě pět až deset let.

Jančura chce prodat RegioJet. Dostává už nabídky od investorů
Radim Jančura u vlaku RegioJetu | foto: Petr Štefek/Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0 CZ)

„Je mi 52 let, nebudu tu věčně. Mám dceru, ale nestuduje technické zaměření. Takže prodej je přirozenou volbou,“ řekl v rozhovoru pro ekonomický server e15 podnikatel Radim Jančura, který vybudoval dopravní společnost RegioJet. Ta je známá svými žlutými vlaky a autobusy. Jančura už prý sbírá nabídky od investorů, prodej nicméně nenastane hned. „Určitě to nebude dřív než za pět let, spíš za deset,“ doplnil. O jaké zájemce jde, zatím není úplně jasné, e15 zmiňuje FlixBus, rakouské dráhy ÖBB nebo francouzské SNCF. Doplňující informace nemohla poskytnout ani mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová, kterou Hrot oslovil.

V rozhovoru Jančura dále uvádí, že o prodeji přemýšlí už delší dobu, vždy ho ale něco v podniku podrželo – v poslední době šlo například o vítězství v obří soutěži na provoz vlaků v Ústeckém kraji. „To je jeden z nejvíce elektrifikovaných regionů. Nasadíme tam vlaky od plzeňské Škody Transportation,“ popsal nedávno Jančura Hrotu.

Loni se RegioJetu podařilo vyhrát i veřejnou zakázku na trasu R9 mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem a Jihlavou nebo Brnem. „Tam budou vlaky od polského výrobce Pesa jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu,“ přiblížil podnikatel.

Jančuru ve firmě drží také láska k byznysu a rovněž sen o tom, že RegioJet jednou překoná České dráhy. „Cílem ministerstva dopravy je v následujících sedmi letech vysoutěžit celou Českou republiku. V té době by už tak České dráhy nemusely být největším železničním dopravcem u nás,“ řekl nedávno Hrotu. Pro e15 pak teď doplnil, že stačí, když RegioJet získá každý rok tři procenta trhu. „To je čtyřicet procent za deset let, když započtu deset procent, která už ovládáme.“ 

Podnikatel se pro e15 rovněž vyjádřil k tragické nehodě dvou vlaků v Pardubicích na začátku června, při níž zemřeli čtyři cestující a další desítky lidí se zranily. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) před měsícem potvrdil, že vlak RegioJetu jel rychleji, než připouštějí pravidla, strojvedoucí navíc chybně projel dvě návěsti a nezastavil na červenou. Vjel tak do cesty nákladnímu vlaku. Jančura chybu RegioJetu nepopřel. 

„Byla to pro mne obrovská životní rána. Dopravu dělám čtvrt století. V tomhle oboru se nevyhnete strachu, že se někdy někde něco stane. A tady se stalo. Nehoda skončila tragicky, byli čtyři mrtví. Říkám si, že to musela být poslední taková nehoda. Na druhou stranu si opakuji, že na sebe nemohu brát odpovědnost za všechny. Byla to chyba jedince, který jel na červenou. Uvědomil si to a brzdil. V celém Česku dojde k projetí červené 130krát až 180krát ročně. Nám se to stává nanejvýš jednou ročně,“ prohlásil.

Nedávno Jančura uvedl, že nehodě by zabránil aktivní národní zabezpečovač, který slouží k tomu, aby kontroloval lidské chyby. „Detailní analýza dat z lokomotivy ukázala, že s vlakovým zabezpečovačem by vlak začal samočinně brzdit o 458 metrů dříve, než rychlobrzdu spustil sám strojvedoucí. Výsledkem by bylo zastavení našeho vlaku přibližně o půl kilometru dříve. Oba vlaky by se nedostaly do společného kolizního bodu, protože by se vůbec nepotkaly. Vlak Regiojetu by zastavil, aniž by došlo k vjezdu na obsazenou kolej,“ řekla nedávno Janoušek Kostřicová.

RegioJet oznámil v dubnu růst tržeb na více než 3,4 miliardy korun. Zisky by se měly vyšplhat na půl miliardy korun. Letos Jančura plánuje do nových vlaků investovat 1,5 miliardy korun, příští rok tři až čtyři miliardy. „Dosáhli jsme dostatečného zisku, což nám umožnilo získat potřebné vlastní zdroje pro bankovní financování,“ uzavřel.