Česká železnice slaví. ČD i RegioJet hlásí rekordní zisky
Největší hráči na tuzemské železnici slaví rekordní rok 2023. České dráhy vydělaly skoro čtyři miliardy a přilákaly 164 milionů cestujících. Jančurův RegioJet pak počítá s téměř půlmiliardovým ziskem.
Po covidové pauze se hráčům na české železnici začalo zase dařit. Například státem vlastněné České dráhy hlásí historické zisky, které se před zdaněním dostaly na 3,8 miliardy korun. Podle šéfa ČD Michala Krapince se do zisku po třech letech dostal i segment osobní dopravy – letos vlaky národního dopravce přepravily více než 164 milionů cestujících.
„Roky 2020 až 2022 znamenaly pro podnikatelský sektor těžkou zkoušku, ale obstáli jsme a dosáhli téměř čtyřmiliardového zisku,“ říká Krapinec. Osobní doprava se na tom podílela 623 miliony korun, meziročně o 751 milionů více. České dráhy si nicméně pomohly i odprodejem části svého majetku, například pozemků na Smíchovském nádraží, které koupila developerská společnost Sekyra Group za téměř dvě miliardy korun.
Podle Krapince teď zisky půjdou do obnovy vozidlového parku. „Nové vlaky jsou pro nás zásadní a dá se říci, že to, co vyděláme, směřujeme právě do jejich nákupu. Jsou zárukou vyšší poptávky po našich službách. A i když byla část investičních výdajů financována cizími zdroji a došlo k mírnému nárůstu zadlužení, podíl dluhu k provoznímu zisku EBITDA naopak výrazně klesl. To je důkaz zdraví finanční politiky naší skupiny,“ doplňuje.
Cestující Českých drah loni prý v průměru ujeli necelých 50 kilometrů, měli také větší zájem o 1. třídu a další prémiové služby. To vše podle Krapince dopravci pomohlo – a proto budou dráhy sázet na modernější vlaky. Loni do nich investovaly téměř 11 miliard, nedávno pak představily svou „vlajkovou loď“ nazvanou ComfortJet. Kromě ní letos přibude na českých kolejích asi stovka nových RegioPanterů, RegioFoxů a Vectronů.
Zisková byla také nákladní doprava. Divize ČD Cargo loni vydělala 733 milionů korun, meziročně o 423 milionů více. Dařilo se jí i díky expanzi do zahraničí. „Ta je mimo jiné reakcí na rostoucí požadavky našich zákazníků po zajištění mezinárodních přeprav. Již více než 60 procent všech našich přeprav je mezinárodních. To znamená, že buď vycházejí, končí, tranzitují nebo vůbec neprocházejí Českou republikou,“ uvádí šéf ČD Cargo Tomáš Tóth. Klesla nicméně přeprava fosilních paliv do elektráren a tepláren.
Společnost RegioJet, kterou vlastní podnikatel Radim Jančura, pak oznámila růst tržeb na více než 3,4 miliardy korun. Ty ovšem zahrnují nejen železniční, ale i autobusovou dopravu. Zisky by se měly vyšplhat na půl miliardy korun. Dopravce loni přepravil 12 milionů cestujících – ve žlutých vlacích osm milionů, v autobusech čtyři.
„Letos plánujeme například nákup nových elektrických souprav pro nově vysoutěžené linky v rámci dotované dopravy,“ tvrdí Jančura s odkazem na linku R9 mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem a Jihlavou nebo Brnem, která začne fungovat v roce 2026. Letos plánuje do nových vlaků investovat 1,5 miliardy korun, příští rok tři až čtyři miliardy. „Dosáhli jsme dostatečného zisku, což nám umožnilo získat potřebné vlastní zdroje pro bankovní financování.“
RegioJet loni zakoupil 13 nových lokomotiv Traxx MS3 od francouzské nadnárodní společnosti Alstom. Nasadit by je měl v průběhu letošního podzimu. Podle dopravce jde o lokomotivy, které dokážou snížit spotřebu energie o pět až sedm procent.