Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

České dráhy ukázaly svou novou chloubu – dálkové vlaky ComfortJet

„Kdo nastoupí, neprohloupí.“ První cestující by se v nejmodernějším vlaku Českých drah, který může jet rychlostí až 230 km/h, mohli svézt už v květnu, tvrdí generální ředitel národního dopravce Michal Krapinec.

České dráhy ukázaly svou novou chloubu – dálkové vlaky ComfortJet
Nový vlak ČD ComfortJet | foto Filip Magalhães, Hrot24

Už brzy by tuzemské koleje měla brázdit „vlajková loď“ Českých drah – moderní vlak ComfortJet určený pro dálkové trasy. Jeho cílem je přilákat nové cestující do železniční dopravy.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je nákup nových vlaků dobrou investicí. „Když jsme se dívali do statistik, zjistili jsme, že navýšení počtu souprav vede ke zvýšení počtu cestujících na železnici,“ upozornil. Takové případy lze prý pozorovat nejen v dálkové dopravě, ale i té regionální – například na Plzeňsku či Karlovarsku.

Letošek je přitom v tomto ohledu pro České dráhy rekordní. Tento rok přibude na tratích 45 RegioPanterů a 59 RegioFoxů, dále pak osm ComfortJetů. „České dráhy jsou na tom dobře, tak si to mohou dovolit,“ doplnil Kupka.

Nových ComfortJetů ale nebude jen osm. Celkově má konsorcium Škody Group a společnosti Siemens dodat české železnici dvacítku těchto devítivozových souprav. Hotovo by mělo být do roku 2026, kontrakt vyjde na 12,5 miliardy korun.

Nový ComfortJet

+4

Nejprve budou tyto vlaky, které jsou schopny dosáhnout rychlosti až 230 kilometrů za hodinu, nasazeny na trase mezi Prahou, Bohumínem a Františkovými Lázněmi. V následujících letech je bude dopravce využívat na mezinárodních linkách do Berlína, Hamburku, Vídně nebo Budapešti. 

Díky tomu, že České dráhy uvedou do provozu desítky nových vozů, ty starší začnou vyřazovat. „Budeme je nahrazovat modernějšími typy s klimatizací, Wi-Fi a dalším vybavením. ComfortJet tak nepomůže jen tam, kde bude přímo jezdit,“ doplnil generální ředitel národního dopravce Michal Krapinec.

ComfortJet nabízí 456 míst ve druhé třídě, v té první pak disponuje 99 sedadly. Ve vlaku jsou zásuvky pro nabíjení mobilů či notebooků, člověk si ale také může za jízdy dobíjet elektrokola a elektrické vozíky. Ve vozech jsou okna se zvýšenou průchodností mobilního signálu, v soupravě je rovněž restaurační oddíl či dětské kino.

Čeští železniční dopravci letos nakoupí nové vlaky zhruba za 16 až 17 miliard korun. „Například RegioJet letos plánuje nákupy za asi 1,5 miliardy, příští rok to budou až tři miliardy korun. Téměř 15 miliard letos do nových vozidel investují České dráhy,“ uvedl pak šéf Svazu osobních železničních dopravců Petr Moravec. 

Představování nového ComfortJetu ministrovi dopravy Martinovi Kupkovi a šéfovi ČD Michalu Krapincovi.
Foto: Filip Magalhães