Komentář: Cíl udržet globální oteplování na 1,5 °C je naprostá chiméra

Představa Evropy o rychlém snižování globálních emisí není reálná. EU, i když bude dekarbonizovat jako o život, s bídou vykryje indický přírůstek a celý rozvojový svět prostě neutáhne. Planeta se bude oteplovat mnohem rychleji, než kolik se slibovalo v Paříži, asi tak dvakrát, když to dobře dopadne.

Představa Evropy o rychlém snižování globálních emisí není reálná. EU, i když bude dekarbonizovat jako o život, s bídou vykryje indický přírůstek a celý rozvojový svět prostě neutáhne. Planeta se bude oteplovat mnohem rychleji, než kolik se slibovalo v Paříži, asi tak dvakrát, když to dobře dopadne.

Celý článek
0

Prosincové číslo magazínu Hrot: Nenápadný půvab filantropie i péče o duševní zdraví

Nové číslo magazínu Hrot nabízí pestrý mix témat – efektivní filantropii, péči o duši i tělo, technologické novinky a inspirativní osobnosti. Čekají vás také eseje, komentáře k globálním trendům, tipy na místa s vánoční atmosférou i pohledy na byznys budoucnosti.

Nové číslo magazínu Hrot nabízí pestrý mix témat – efektivní filantropii, péči o duši i tělo, technologické novinky a inspirativní osobnosti. Čekají vás také eseje, komentáře k globálním trendům, tipy na místa s vánoční atmosférou i pohledy na byznys budoucnosti.

Celý článek
0

Ruskou ekonomiku dusí inflace a drahé úvěry, firmy bojují o přežití

Rekordní úrokové míry v Rusku a vysoká inflace trápí ruské podniky. Stěžuje si už dokonce i šéf ruského státního zbrojního konglomerátu Rostech.

Rekordní úrokové míry v Rusku a vysoká inflace trápí ruské podniky. Stěžuje si už dokonce i šéf ruského státního zbrojního konglomerátu Rostech.

Celý článek
0

Jak se dohání Tesla

Mainstream je elektrický. Volkswagen a Toyota investují do aut na baterky dohromady 170 miliard dolarů

Jak se dohání Tesla
A teď pojedeme elektricky a ve velkém, vyhlásil loni Akio Toyoda, šéf Toyoty. Jen pár měsíců předtím přílišné nadšení pro „zelenání“ produkce automobilky ovšem nejevil. | foto Profimedia.cz

Možná nejdůležitější moment automobilového průmyslu za poslední léta má na svědomí muž, jenž s ním nemá mnoho společného. Anders Schelde je investičním šéfem dánského důchodového fondu AkademikerPension, jenž mimo jiné drží akcie Toyoty. Japonská automobilka, která se přetahuje s Volkswagenem o titul největšího světového výrobce co do počtu prodaných vozů, podle jeho názoru příliš otálela s přechodem na elektrické či alespoň hybridní vozy.

Loni v létě jej citovala agentura ­Bloomberg v tom smyslu, že jeho fond se rozhlíží po dlouhodobých investicích a že si není jistý, jestli Toyota s přípravou na elektrifikovaný automobilismus nezaspala budoucnost. „Podle mě má Toyota dva, možná tři roky, aby svůj park dostala do patřičné formy,“ řekl tehdy. Nemyslel tím, že by Japonci vyráběli špatná auta. Narážel tím na konzervativní postoj, s nímž do té doby vrcholoví manažeři Toyoty komentovali sílící trend elektrifikace jejich branže.

Vodík namísto proudu

Tento konzervativní postoj se promítal do opatrné strategie automobilky, která chtěla na všech frontách mít své želízko, ať už její vozy poháněl benzin, elektřina, střídavě obojí, nebo třeba vodík. „Před námi je nejistota, takže to, co potřebujeme, jsou diverzifikovaná řešení,“ prohlašoval ještě loni Akio Toyoda, šéf (a pravnuk zakladatele) největší světové automobilky. „Nechceme se uvázat k jedinému typu řešení.“ A skutečně, jak zmínil ekonomický server Nikkei Asia, když Toyoda a jeho lidé pořádali každoroční předváděcí akci na závodní dráze v horách na západě země, jel on sám ve sporťáku Corolla Sport H2 Concept se spalovacím motorem (byť s vodíkovým pohonem). Čerstvě vyrobené elektrické SUV, známé jako bZ4X, mezitím stálo připravené stranou.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit