Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Hyundai sází vše na vodík. Vyrábět ho chce z odpadu, hnoje i plastů

Jihokorejská automobilka na veletrhu CES oznámila, že novou generaci osobních automobilů, autobusů i nákladních vozů mají pohánět vodíkové články.

Hyundai sází vše na vodík. Vyrábět ho chce z odpadu, hnoje i plastů
Hyundai IONIQ 6 Power 4×4 (2023) | foto Pavel Srp

Přechod na elektromobilitu je hlavním tématem většiny automobilek. Mezi technologiemi, které k tomu chtějí využít, zatím drtivě vedou lithium-iontové baterie. Přesto se mezi výrobci najdou výjimky sázející na vodík. Vodíkovými „průkopníky“ jsou především společnosti GM, Toyota nebo Honda – a také Hyundai.

Jihokorejská automobilka oznámila svůj záměr vsadit všechno na vodíkové palivové články během právě probíhajícího veletrhu CES v Las Vegas. Vodíkové palivo má podle zástupců firmy hrát klíčovou roli v plánu udržitelného rozvoje společnosti.

„Čistý vodík by měl být pro každého, měl by pohánět vše a měl by být dostupný všude,“ uvedl v prohlášení Jay Chang, prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Company. Vodíkové palivové články chce přitom podle něj firma montovat nejen do osobních vozů, ale také do autobusů a nákladních automobilů.

Pro Hyundai není vodíkový pohon novinkou. Automobilka už nějakou dobu sériově vyrábí elektromobily s vodíkovými palivovými články, a to v rámci své řady Nexo. Do roku 2050 by ale tento typ pohonu měly využívat kompletně všechny modely.

Jaký je vlastně rozdíl mezi auty poháněnými lithium-iontovými bateriemi a těmi na vodík? Zatímco prvně jmenovaná vozidla se dobíjejí připojením do elektrické sítě, stlačený vodík se do těch druhých tankuje. Výhoda je tedy zřejmá: ušetření času. Doplnění zásobníku palivových článků trvá přibližně pět minut a například zmiňované modely Nexo dokážou po doplnění vodíku ujet zhruba 380 kilometrů.

Vodíková technologie má v současnosti dvě hlavní slabiny. Jednak je síť vodíkových čerpacích stanic ještě podstatně řidší než v případě dobíjecích míst pro elektromobily na lithium-iontové baterie, jednak prozatím pro masové využití takových automobilů nestačí současná výroba čistého vodíku.

Zatímco budování čerpacích stanic není v možnostech firmy, vývojem co nejekologičtější produkce vodíku se zabývá už několik let.

Na veletrhu CES jihokorejská společnost představila technologii výroby založenou na zpracování odpadů. Vodík díky ní vyrábí z bioplynu získaného například z organického odpadu, jako jsou prošlé potraviny nebo hnůj hospodářských zvířat. Druhou metodou má být využití nerecyklovatelného plastového odpadu, který se nejprve roztaví, přemění na plyn a po odstranění nečistot se vyseparuje vodík.

Vedle technologií palivových článků či výroby vodíku představil Hyundai na CES také další novinky, především software. Podobně jako další automobilky plánuje v příštích letech své vozy vybavit umělou inteligencí. Ta umožní například pokročilou hlasovou komunikaci mezi řidičem a jeho automobilem.