Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Hyundai sází vše na vodík. Vyrábět ho chce z odpadu, hnoje i plastů

Jihokorejská automobilka na veletrhu CES oznámila, že novou generaci osobních automobilů, autobusů i nákladních vozů mají pohánět vodíkové články.

Hyundai sází vše na vodík. Vyrábět ho chce z odpadu, hnoje i plastů
Hyundai IONIQ 6 Power 4×4 (2023) | foto Pavel Srp

Přechod na elektromobilitu je hlavním tématem většiny automobilek. Mezi technologiemi, které k tomu chtějí využít, zatím drtivě vedou lithium-iontové baterie. Přesto se mezi výrobci najdou výjimky sázející na vodík. Vodíkovými „průkopníky“ jsou především společnosti GM, Toyota nebo Honda – a také Hyundai.

Jihokorejská automobilka oznámila svůj záměr vsadit všechno na vodíkové palivové články během právě probíhajícího veletrhu CES v Las Vegas. Vodíkové palivo má podle zástupců firmy hrát klíčovou roli v plánu udržitelného rozvoje společnosti.

„Čistý vodík by měl být pro každého, měl by pohánět vše a měl by být dostupný všude,“ uvedl v prohlášení Jay Chang, prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Company. Vodíkové palivové články chce přitom podle něj firma montovat nejen do osobních vozů, ale také do autobusů a nákladních automobilů.

Pro Hyundai není vodíkový pohon novinkou. Automobilka už nějakou dobu sériově vyrábí elektromobily s vodíkovými palivovými články, a to v rámci své řady Nexo. Do roku 2050 by ale tento typ pohonu měly využívat kompletně všechny modely.

Jaký je vlastně rozdíl mezi auty poháněnými lithium-iontovými bateriemi a těmi na vodík? Zatímco prvně jmenovaná vozidla se dobíjejí připojením do elektrické sítě, stlačený vodík se do těch druhých tankuje. Výhoda je tedy zřejmá: ušetření času. Doplnění zásobníku palivových článků trvá přibližně pět minut a například zmiňované modely Nexo dokážou po doplnění vodíku ujet zhruba 380 kilometrů.

Vodíková technologie má v současnosti dvě hlavní slabiny. Jednak je síť vodíkových čerpacích stanic ještě podstatně řidší než v případě dobíjecích míst pro elektromobily na lithium-iontové baterie, jednak prozatím pro masové využití takových automobilů nestačí současná výroba čistého vodíku.

Zatímco budování čerpacích stanic není v možnostech firmy, vývojem co nejekologičtější produkce vodíku se zabývá už několik let.

Na veletrhu CES jihokorejská společnost představila technologii výroby založenou na zpracování odpadů. Vodík díky ní vyrábí z bioplynu získaného například z organického odpadu, jako jsou prošlé potraviny nebo hnůj hospodářských zvířat. Druhou metodou má být využití nerecyklovatelného plastového odpadu, který se nejprve roztaví, přemění na plyn a po odstranění nečistot se vyseparuje vodík.

Vedle technologií palivových článků či výroby vodíku představil Hyundai na CES také další novinky, především software. Podobně jako další automobilky plánuje v příštích letech své vozy vybavit umělou inteligencí. Ta umožní například pokročilou hlasovou komunikaci mezi řidičem a jeho automobilem.