Hrozilo, že za covidu skončí za kasou. Muzikanti rozjeli firmu inspirovanou Koreou
Kimči začal muzikant Vlado Mikláš dělat doma v třípokojovém bytě. Dnes už má profesionální výrobnu a jeho kimči zaujalo tak, že se prodává v asijské tržnici SAPA.
Během pandemie bylo koncertů zoufale málo a státní podpora pro lidi živící se kulturou sotva pokryla jeho čtyřčlenné rodině hypotéku. Vlado Mikláš, původem ze slovenské Myjavy, ale dokázal přetavit nepřízeň osudu v příležitost.
V přízemním bytě na pražském Vyšehradě začal s rodinou – na posílení imunity proti šířícímu se viru – vyrábět kimči a z korejské kvašené pochoutky udělal bobtnající byznys.
K přízemnímu okénku se v době pandemie trousily orouškované postavy. Pod maskou bychom mohli poznat třeba zpěvačku Annu Slováčkovou, herce Stanislava Majera nebo zpěváka Dana Bártu. Ani jeden z nich neodolal výjimečnému kimči, které Vlado Mikláš s partnerkou Silviou Kančevovou tehdy vyráběl v jejich třípokojovém bytě.
„Proces hledání dokonalé chuti nám trval dva roky, základem se stala pasta, která celému kimči dodává tu správnou chuť, takzvanou umami,“ popisuje hudebník, jak „ladil“ pálivý produkt z čínského zelí, který se později stal vlajkovou lodí nově založené firmy Ferment It.
V současné době se kimči pojmenované Kil-chi (pun intended) prodává úspěšně v Česku i na Slovensku. Firma zajistila pro výrobu profesionální provozovnu, kterou teď obstarává skupina zaměstnanců. Rekrutují se často z různých kulturních profesí – o skvělé výsledky byznysu se starají basák, bubeník i režisérka.
I když to na první dobrou bude znít jako pošetilé nošení dříví do lesa, Miklášovi se podařil husarský kousek. Jeho kimči zaujalo chuťově natolik, že ho k prodeji akceptovali i na „asijském“ území – do svojí nabídky ho zařadil oblíbený velkoobchod Tamda Foods ve vietnamské tržnici SAPA a následně se v areálu přidaly i další prodejny.
„Fakt, že úspěšně prodáváme v tržnici SAPA, kde je několik specializovaných korejských prodejen, je pro mě uznání a pocta,“ směje se Mikláš.
Povzbuzena úspěchem firma letos představila nové produkty, jako je fermentovaná chilli pasta, kvašená salsa anebo kimči pasta, pro ty, kteří si chtějí doma naložit vlastní sklenici korejské vitaminové pochoutky.
„Navzdory procesu svého vzniku nejsou naše novinky žádné rychlokvašky. Než uvedeme nový produkt na trh, necháme ho vždy uzrát, projít chuťovými zkouškami a důsledně otestovat. Vývoj nového výrobku tak může trvat až rok,“ uzavírá Mikláš – kytarista, cimbalista a teď už hlavně majitel úspěšného covidového startupu, který přežil horizont pandemie.