Popové hvězdy čerpaly za covidu milionové podpory. Nepotřebovaly je
Globální popové hvězdy v USA se svezly s grantovou podporou určenou pro majitele divadel, koncertních sálů a produkčních společností. Ačkoli jim to jejich účetní nedoporučovali, zpěváci a zpěvačky si nakonec ze speciálních fondů odnesli miliony dolarů.
Informace o čerpání ze speciálního amerického fondu na podporu kultury pocházejí ze spisů určených pro tamní soudy. Jak informuje online deník Business Insider, souvisí to s kritikou vynakládání veřejných prostředků během pandemie, konkrétně s grantem Shuttered Venue Operators Grant schváleným americkým Kongresem v roce 2021.
Cílem grantu bylo pomoci divadlům a nezávislým hudebním provozům přežít během pandemických omezení. I v USA byla během koronavirové krize omezena kultura. Některé státy výrazně omezily pohyb obyvatel, podobně jako v Česku se nekonaly velké hudební akce, při setkávání lidí platila povinnost nošení roušek, masivně se propagovalo očkování.
Speciální kulturní grant byl nevratný a měl sloužit k tomu, aby ochránil zaměstnanecká místa a zabránil zanikání firem a kulturních organizací, které z důvodu vládních opatření nemohly naplno vykonávat svou činnost.
Jenže podmínky pro přiznání grantů byly zákonodárci stanoveny poměrně široce. A tak kromě majitelů divadel, společností zabývajících se scénickým uměním, promotérů, producentů a dalších firem působících v zákulisí akcí bez jakýchkoli příjmů dosáhly na obrovské podpory i hudební hvězdy, které přitom nadále vydělávaly prostřednictvím streamování nahrávek nebo prodeje svých kolekcí – takzvaného merchandise.
„Desítky bohatých hudebníků využily nedostatečného dohledu a mezer v zákonech, aby si přilepšily. Umělci získali miliony z peněz daňových poplatníků, i když někteří z nich utráceli velké sumy za domy a další investice,“ uvádí na základě své investigativní činnosti Business Insider.
O jaké hvězdy šlo? Rozhodně žádné neznámé zpěváky, kteří si opravdu vydělávají jen na menších živých koncertech. Miliony si z podpory odnesly takové globální hvězdy, jako rapper Post Malone (odhadovaný majetek 45 až 60 milionů dolarů), zpěvák Chris Brown (60 milionů dolarů) nebo populární kapela Nickelback.
Bavíme se přitom o úplně jiných částkách, než na které dosáhli čeští zpěváci. Ti si v rámci jedné z výzev ministerstva kultury přišli maximálně na jednorázových 60 tisíc korun. V USA létaly jinačí cifry. Post Malone si z grantu odnesl více než deset milionů dolarů (asi 233 milionů korun). Přitom si prý jen krátce předtím pořídil kovárnu na meče za více než milion.
Administrátor grantů, americká organizace Správa malých podniků, veškerou kritiku vyplacených grantů odmítá s tím, že neprověřovala finanční situaci žadatelů. Zásadní bylo splnění podmínek, které byly stanoveny zákonem. Pokud je žadatel splnil, úřad peníze vyplatil. Kromě populárních hvězd na podporu dosáhly stovky divadel, koncertních sálů a produkčních společností, čímž se podpořily tisíce pracovních míst.
Podle Business Insideru však bylo toto rozhodnutí sporné. Novináři citují jednu přední účetní firmu, která spravuje finance hvězdám v Los Angeles. Její konzultanti prý hudebním interpretům žádosti o podporu důrazně nedoporučovali s tím, že mohou čelit negativní publicitě, případně nesplňují některou z podmínek, která se však dokládá jen čestným prohlášením.
Například rapper Lil Wayne (odhadovaný majetek až 170 milionů dolarů) si prý zažádal o (a následně obdržel) jeden milion dolarů. Jednou z povinných příloh žádosti bylo čestné prohlášení, že subjekt „udržuje pracovní prostředí bez drog, omamných látek.“ Interpret jej podepsal, přitom se i mediálně nechal mnohokrát slyšet, že našel zálibu v marihuaně a psychedelikách.
Podle účetní firmy NKSFB interpreti dosahovali na podpory ve výši milionů i desítek milionů amerických dolarů. Jen tato firma prý pro své klienty získala přes 200 milionů dolarů. Části z klientů však žádost vymlouvala.
„Obávali jsme se, že by následně museli peníze vracet. Informace o udělených grantech byla veřejná, takže by to nejen znamenalo finanční zátěž pro klienta, ale také by to mohlo poškodit jeho pověst,“ vysvětlil manažer firmy David Hickok v soudních dokumentech.
Jak se peníze využívaly, pak popsal Michael Strickland, právník, který vlastní firmu na osvětlení koncertů Bandit Lites. Zatímco on prý podporu využil k tomu, aby udržel zaměstnance, kteří v tu dobu nemohli pracovat, jiné podporované subjekty peníze utratily třeba za cestování. „Znám spoustu lidí, kteří si za ty peníze koupili letenky. V podmínkách nebylo nic o tom, že musíte platit lidi.“
Novináři nakonec prozradili jméno jednoho umělce, u něhož se v rámci uniklé komunikace potvrdilo, že podporu státu odmítl, i když i on mohl dostat miliony za nic. Kanadsko-americký zpěvák Paul Anka dostal informaci o možné podpoře od svého finančního konzultanta. „Nepřijde mi to správné,“ odmítl to.