Google vyhoví zákonu Evropské unie o digitálních trzích (známému pod zkratkou DMA) a přestane nutit své evropské uživatele ke sdílení některých svých údajů. Tento krok přichází ještě před 6. březnem, což je termín, do něhož je třeba požadavky zákona splnit.
Zákon mimo jiné vyžaduje, aby Google s pěticí dalších velkých technologických „strážců bran“ umožnil svým uživatelům víc mluvit do způsobu, jakým tito strážci nakládají s jejich osobními údaji.
Tato změna by mohla společnosti Google ztížit cílení reklamy na uživatele, kteří se rozhodnou omezit způsob, jakým může vyhledávací společnost jejich data využívat. V příspěvku na svém blogu společnost Google uvedla, že volba omezit sdílení dat mezi službami YouTube, vyhledávačem a prohlížečem Chrome by například mohla vést k tomu, že uživatelé uvidí méně personalizovaný obsah.
Pokud dojde k odpojení vyhledávání a map, Google Maps již nebudou moci navrhovat místa (například obchody) na základě předchozí aktivity. Uživatelé Googlu si tedy stále musejí vybrat mezi svým soukromím a pohodlím (považují-li neustálé doporučování téhož za pohodlí), ale alespoň v Evropě budou moci přesněji určit, kde hranice mezi jedním a druhým leží.
Nezávisle na tom Google začátkem tohoto týdne snížil některé poplatky, které účtuje zákazníkům svých cloudových služeb. I toto snížení reaguje na zákonný požadavek EU, který tyto poplatky odstraňuje nebo minimalizuje.
Společnost Google změnu pravidel pro své evropské uživatele oznámila v neděli. Nový přístup umožňuje uživatelům odmítnout sdílení dat ve všech či ve vybraných službách Googlu. Mezi uvedené služby patří videoportál YouTube, vyhledávač Google Search, reklamní služby, obchod s aplikacemi Google Play, prohlížeč Chrome, Google Shopping a Google Maps.
Co ví hospodský?
Tyto nové zásady však nebudou platit bez výjimky. Google bude stále sdílet údaje uživatelů, pokud je to nutné k dokončení jimi zadaného úkolu (například pokud platíte za nákup v Google Shopping pomocí služby Google Pay). Jiné takové případy sdílení mohou nastat, pokud to Googlu umožní dodržet jiné zákony, bránit podvodům nebo chránit uživatele před zneužitím třetí stranou (ačkoli firma ve svém prohlášení neuvedla, o jaké zneužití by se jednalo a jak by tomu sdílení dat mohlo zabránit).
Zejména první typ výjimky však zní logicky. Pro příklad z analogového světa pojďme do restaurace. Objednáte-li si tam guláš, neposloužíte věci, budete-li očekávat, že o vás hospodský nebude vědět, že si guláš objednáváte (nechcete-li samozřejmě zůstat hladoví). Můžete však očekávat, že o vaší zálibě v guláši nemusí tím momentem vědět váš švec, váš lékař, vaše manželka, váš zaměstnavatel či policie.
Není to jediná změna, kterou Google provádí, aby požadavkům DMA vyhověl. Zákon obsahuje také další pravidla týkající se interoperability a hospodářské soutěže. Společnost Google již například nebude moci v hodnocení vyhledávání zvýhodňovat své vlastní služby oproti jiným službám třetích stran. To je velice důležité a může to do značné míry omezit výdělečnost jejího evropského byznysu.
Google vyhověl, ostatní se vzpírají
Alphabet, mateřská firma Googlu, zvolil tváří v tvář zákonným požadavkům Bruselu smířlivější postup než někteří jeho technologičtí kolegové/rivalové. Ti s mnoha změnami, které přináší zákon DMA, ostře nesouhlasí. Například zatímco Google se rozhodl neodvolat se proti postavení „strážce brány“ (gatekeeper), společnosti Apple, Meta a vlastník TikToku ByteDance proti tomuto označení protestují u soudu.
Na druhé straně, obrovské zásoby uživatelských dat pod správou Googlu neleží v žaludku jenom Bruselu. Ve Spojených státech podalo ministerstvo spravedlnosti na Google pravděpodobně největší antimonopolní žalobu v zemi od devadesátých let, kdy se vláda postavila Microsoftu.
V jednom ze svých argumentů ministerstvo spravedlnosti uvedlo, že obrovské množství uživatelských údajů, které Google v průběhu let shromáždil, vedlo k vytvoření „datové pevnosti“, díky které si firma automaticky drží primát mezi světovými internetovými vyhledávači.