Nestává se často, aby se mladý startup utkal se čtvrtstoletí etablovaným technologickým gigantem o hodnotě 1,8 bilionu dolarů. Pro Aravinda Srinivase, spoluzakladatele a generálního ředitele firmy Perplexity AI (Perplexity), to však je běžná náplň pracovního dne.
Perplexity doufá, že vytvoří nástupce internetového vyhledávače Google Search, jenž bude využívat generativní umělou inteligenci. Firma, která vznikla právě před rokem, za tím účelem vybrala od investorů sto milionů dolarů. Dosud poslední kolo financování, v němž hrála hlavní roli investiční společnost IVP, jí přiřklo valuaci 520 milionů dolarů. Perplexity se tak zařadila do prvních desítek žebříčku nejnadějnějších startupů, jejž sestavuje server Theinformation.com.
Vyhledávač Perplexity podle téhož serveru působí jako dospělá verze podobných softwarů od OpenAI (ChatGPT), Googlu (Bard) či Microsoftu (Bing). Na rozdíl od uvedených odpovídá „stručně a výstižně“ a nesnaží se uživatele zaujmout či ohromit vlastní osobností. Co víc, v odpovědích cituje prameny svých informací.
Souboj s Googliášem
Má však obrovskou nevýhodu v tom, že měří síly napřímo s jedním z nejmocnějších hráčů Silicon Valley – Googlem. To je souboj, jejž mnozí nepřežili: například firma Neeva musela odstoupit od svých plánů na komerční využití svého šikovného uměle inteligentního vyhledávače, protože zkrátka nenašla dost nových uživatelů.
V květnu její vedení rozhodlo, že se nechá převzít společností Snowflake za 150 milionů dolarů. To byla jen polovina částky, na niž ji ohodnotilo předcházející kolo financování.
Perplexity staví svoji snahu na základě, jenž se od Googlu liší v podstatném detailu. Google čerpá příjmy z reklamy, která pochází z jeho vyhledávání; na předních místech těchto výsledků se objevují platící inzerenti.
Perplexity na to jde jinak: vybírá předplatné za prémiovou verzi svého vyhledávače, která uživatelům umožňuje zvolit si z různých modelů umělé inteligence, klást jim neomezený počet otázek a výsledky nahrávat coby dokumenty. To je podobný postup, jaký použila i zmiňovaná Neeva. Problém je v tom, jak přesvědčit lidi, aby si předplatili službu, již mohou získat zdarma, byť v mírně horší kvalitě.
Stačí pět až deset procent
Šéf Perplexity Srinivas doufá, že firma bude prosperovat, i když Googlu přebere jen malou část uživatelů. „Stačí, aby vás pět až deset procent Američanů používalo více než Google,“ citoval jej Theinformation.com. „Když se tak stane, je to už průlom, protože inzerenti se nejvíce zajímají o prémiové uživatele.“ Znamená to však oněch pět až deset procent nejnáročnějších amerických uživatelů skutečně získat.
Podle zdroje obeznámeného se situací se od loňského října do prosince roční příjmy (vždy myšleno za právě uplynulý rok od daného měsíce) společnosti Perplexity zdvojnásobily ze tří zhruba na šest milionů dolarů. Otázka je, jestli takový růst ospravedlňuje valuaci: IVP do firmy vložila stopadesátinásobek předpokládaných budoucích příjmů Perplexity. Pro srovnání, OpenAI získává finance odpovídající třiašedesátinásobku svých budoucích příjmů, u konkurenta Anthropic je to pětasedmdesátinásobek.
Srinivas připouští, že jeho firma musí do budoucna přemýšlet o podobě udržitelného obchodního modelu. Ten by podle něj mohl kombinovat tři zdroje příjmů: současný model založený na předplatném, umožnění přístupu externích vývojářů prostřednictvím rozhraní pro programování aplikací a umisťování reklamy podle vzoru Googlu.
Kolik času na rozhodnutí, jeho realizaci a vyladění však Perplexity dostane, je druhá věc.