Paweł Majtkowski, investiční analytik společnosti eToro

Paweł Majtkowski, investiční analytik společnosti eToro

eToro/Shutterstock.com, koláž Hrot24

Formule1: Automobilový sport, nebo spíše přehlídka sponzorů z tech a finančního byznysu?

Právě startuje nová sezona Formule 1. Tato celosvětová sportovní událost generuje roční příjmy kolem 1,6 miliardy dolarů (37 miliard korun). Ve startovní listině sponzorů však stále více dominují technologické a finanční firmy, zatímco automobilový průmysl, kdysi základní kámen tohoto sportu, ustupuje do pozadí, píše ve svém zamyšlení analytik společnosti eToro Paweł Majtkowski.

Paweł Majtkowski

Letošní sezona začíná 16. března v Austrálii na trati v Albert Parku v Melbourne a skončí 7. prosince v Abú Dhabí. Kalendář zahrnuje rekordních 24 závodů. Nejbližší závody k českým hranicím se pojedou v Rakousku (29. června) a na Hungaroringu v Maďarsku (3. srpna).

Sezona se tedy rozprostírá od poloviny března až do začátku prosince, což znamená, že fanoušci budou mít o zábavu postaráno téměř po celý rok.

Ceny vstupenek se liší v závislosti na lokalitě, typu vstupenky a prestiži Grand Prix. Nejlevnější lístky se pohybují mezi 150 a 200 eury (zhruba 3700–5000 korun), místa na tribunách stojí mezi 300 a 800 eury (7500 – 20 000 korun) a VIP balíčky, jako je Paddock Club, vyjdou na dva až sedm tisíc eur (50 000 – 175 000 korun).

Rakouské a maďarské závody, které jsou geograficky nejdostupnější pro české fanoušky, patří mezi nejlevnější v kalendáři – ceny víkendových vstupenek zde začínají na 100 až 150 eurech.

Celková televizní sledovanost Formule 1 v roce 2024 dosáhla 1,6 miliardy diváků, což představuje souhrnný počet lidí sledujících všechny závody sezony.

Počet unikátních diváků – tedy těch, kteří viděli alespoň jeden závod – se odhaduje na přibližně 445 milionů (podle údajů z roku 2021), zatímco průměrná sledovanost jednotlivých Velkých cen se pohybuje kolem 70 milionů.

Formuli 1 sponzoruje řada veřejně obchodovaných, což odráží současné tržní trendy – stále větší roli zde hrají technologičtí giganti jako Microsoft, Amazon, Oracle a Salesforce, kteří podporují jak jednotlivé týmy, tak celou sérii.

Amazon sponzoruje F1 prostřednictvím své dceřiné společnosti Amazon Web Services (AWS). Na základě této spolupráce AWS poskytuje technologie pro analýzu dat a návrh vozů a zároveň zlepšuje divácký zážitek pomocí F1 Insights – grafiky a statistik v živých přenosech.

V tomto prostoru si tradičně drží silné postavení i palivový a chemický průmysl, kam patří společnosti jako Shell, Aramco nebo Petronas, které dodávají paliva a související technologie. Letos však už logo společnosti Orlen na tratích neuvidíme, protože firma po několika letech ukončila sponzorství týmu Visa CashApp.

Každý tým F1 je postaven kolem motoru svého monopostu, který vyvíjí tým konstruktérů obvykle napojený na automobilku. Právě tímto způsobem zůstávají ve formuli 1 automobiloví giganti jako Ferrari, Mercedes, Honda či Renault.

Na druhou stranu názvy týmů jako Visa CashApp Racing Bulls nebo MoneyGram Haas ukazují rostoucí význam finančního sektoru, který zde reprezentují společnosti jako Visa, American Express, Goldman Sachs a MoneyGram.

Od příští sezony čekají motory F1 zásadní změny – cílem je vyšší efektivita a eliminace fosilních paliv. Formule 1 si totiž klade za cíl stát se do roku 2030 uhlíkově neutrálním sportem.

Hlavním zdrojem příjmů týmů F1 je v současné době hlavně sponzoring. Týmy bojující o titul mohou ze sponzorských smluv vydělat až 300 milionů dolarů ročně (7,5 miliardy korun). Středně výkonné týmy si přijdou na 50 až 100 milionů dolarů, zatímco menší stáje obvykle získávají od sponzorů částky mezi 20 a 50 miliony dolarů ročně.

Letos se k řadám sponzorů F1 přidal i luxusní gigant LVMHprostřednictvím své značky TAG Heuer, která se stala oficiálními hodinkami šampionátu. To dokonale ilustruje, jak se Formule 1 proměnila ze sportovní soutěže v globální platformu pro prodej široké škály produktů a služeb.

Nová sezona Formule 1 ukazuje, jak technologické a finanční společnosti přebírají vedoucí roli nad kdysi dominantním automobilovým sektorem. Díky partnerství s giganty jako Amazon a Visa se tento sport stává celosvětovým propagačním a vývojovým nástrojem pro řadu firem. Investoři se tak prostřednictvím sponzorů F1 mohou nepřímo podílet na úspěchu této prestižní závodní série.