Fakulta VŠE ruší bakalářské práce. Kvůli umělé inteligenci
Na Podnikohospodářské fakultě Vysoké školy ekonomické vzdali boj se závěrečnými pracemi napsanými umělou inteligencí. Od nově přijatých studentů zde už bakalářskou práci raději ani nebudou vyžadovat.
redaktor
„Příchod umělé inteligence pro nás byl spíš impulzem, že je načase systém změnit způsobem, který je v souladu s dlouhodobou strategií fakulty. To znamená pojmout závěr bakalářského studia prakticky, což dává mnohem méně prostoru pro plagiátorství a studenti si do života odnesou mnohem více užitečných zkušeností,“ řekl Jiří Hnilica, děkan fakulty, v článku citovaném na stránkách fakulty. Pro deník E15 doplnil, že „při dobře zvládnutých dotazech dokáže podstatnou část bakalářské práce vytvořit umělá inteligence. A protože je nereálné tuto skutečnost odhalit, je namístě nahradit bakalářské práce projekty, kde je více zřejmé, že se jedná o vlastní práci studenta“.
Obhajoba bakalářské práce je standardně jednou ze dvou součástí státních závěrečných zkoušek. Druhou částí je státní zkouška dle studijního plánu daného studijního programu. Na Podnikohospodářské fakultě nově obhajobu bakalářské práce nahradí projektová činnost. Takovým projektem má být i v podstatě trivialita. Stačit by měla odborná studijní stáž v zahraničí doplněná o její shrnující zprávu. Místo bakalářky má stačit i podnikatelský projekt.
U magisterského studia škola požadavky na studenty tak snadno změnit nemůže: s magisterskou prací totiž počítá vysokoškolský zákon.
Z šestice fakult Vysoké školy ekonomické se ke zrušení kvalifikačních prací bakalářského stupně odhodlala právě jen Podnikohospodářská fakulta. Podle informací Hrotu tato změna neměla v rámci porad vedení celé univerzity přílišnou podporu, prozatím tak podnikohospodáři v této inovaci zůstávají osamoceni.
Se závěrečnými pracemi psanými umělou inteligencí bojují vzdělávací instituce po celém světě. V řadě škol například úspěšně pracují se systémem Turnitin, který analyzuje předložený text a odhaluje možné využití nejrozšířenějších nástrojů AI. Nejefektivnější je však software při kontrole textů psaných v angličtině.
Na Technické univerzitě v Liberci před několika měsíci oznámili jiný přístup. Bakalářské práce neruší, naopak podporují studenty v tom, aby při jejich psaní využívali různých moderních nástrojů, mimo jiné AI. Student toto však musí přiznat v samotném textu závěrečné práce.