EU začala kvůli podezření z monopolního chování vyšetřovat společnosti Apple, Google a Meta
Evropská komise zahájila první vyšetřování amerických technologických společností Apple, Google a Meta Platforms v souvislosti s možným porušováním Nařízení o digitálních trzích.
Evropská komise oznámila vyšetřování trojice technologických firem v tiskové zprávě. Nařízení o digitálních trzích (DMA) začalo v plném rozsahu platit tento měsíc. "Komise má podezření, že opatření zavedená těmito strážci přístupu zaostávají za efektivním plněním jejich závazků podle DMA," napsala komise. Ta plní v EU mimo jiné i roli antimonopolního úřadu.
Za strážce přístupu neboli gatekeepers označila komise loni v září šest velkých internetových společností, které musejí splňovat pravidla digitální normy DMA. Pět firem je ze Spojených států, a to Apple, Google, Microsoft, Amazon a Meta, šestou je čínská společnost ByteDance, která vlastní platformu TikTok. Globální digitální firmy musejí dodržovat nová pravidla, jejichž smyslem je lépe ochraňovat podnikání jejich menší konkurence.
Evropská komise nyní zkoumá, zda Apple a Google zcela dodržují pravidla nařízení DMA, která mimo jiné vyžadují, aby technologické společnosti umožnily vývojářům aplikací nasměrovat uživatele na nabídky dostupné mimo jejich obchody s aplikacemi. Komise má obavy, že tyto dvě společnosti využívají různých omezení, včetně účtování poplatků, čímž brání aplikacím ve volném propagování nabídek.
Google také čelí vyšetřování kvůli nedodržování ustanovení nařízení DMA, která technologickým gigantům brání upřednostňovat své vlastní služby před službami konkurence. Komise se obává, že opatření společnosti Google povedou k tomu, že se službami třetích stran na stránce s výsledky vyhledávání Google nebude zacházeno "spravedlivým a nediskriminačním způsobem".
Komise rovněž zkoumá, zda Apple dělá dost pro to, aby uživatelům svých iPhonů umožnil snadno měnit webové prohlížeče. Prověřuje také, zda nabídka Mety, která obnáší nutnost platit měsíční poplatek za verze Facebooku nebo Instagramu bez reklam, neznamená i nadále shromažďování osobních údajů o uživatelích.