Hrot24.cz
Elon Musk v ráži: inkluze prý ohrožuje bezpečnost létání

Shutterstock.com

Elon Musk v ráži: inkluze prý ohrožuje bezpečnost létání

Nejbohatší člověk na světě Elon Musk zesílil svou kritiku inkluzivních tendencí v USA. Zaměstnávání těžce postižených prý může ohrozit bezpečnost pasažérů letadel. Argumentuje přitom nedávnou technickou závadou Boeingu 737 Max 9. 

Vladimír Barák

Stačilo málo a skončilo to tragicky. Letadlu Boeing 737 Max 9 začátkem ledna při přeletu nad Spojenými státy selhaly západky u dveří. Dveře následně odletěly do vzduchu. Díky duchaplnosti cestujících i posádky nakonec nikdo nepřišel o život. 

Události si povšiml miliardář Elon Musk. Na své sociální síti X (dříve Twitter) uvedl, že je to důsledek inkluzivních tendencí v USA. „Chcete létat v letadlech, kde upřednostnili inkluzi a diverzitu před vaší bezpečností? Právě to se stalo,“ sdělil Musk. Žádné důkazy o tom, že by za nehodu mohla právě inkluze, však nepředložil.

Muskovo vyjádření spustilo ve Spojených státech debatu o inkluzi. Se svým pohledem na věc přišel například konzervativní zpravodajský kanál Fox News. Podle něj Federální úřad pro letectví (FAA), který v USA dozoruje aerolinky, v posledních letech ve zvýšené míře nabírá lidi s handicapy. Dokonce je prý upřednostňuje. Zajímavostí je, že jde i o lidi s těmi nejtěžšími handicapy.

Ve směrnicích FAA k inkluzi a diverzitě se, jak upozorňuje televizní stanice, hovoří o cílených handicapech, které mají vzít náboráři v potaz: „Jde o taková postižení, která federální vláda v rámci své politiky určila jako zvláštní prioritu při náboru a najímání. Zahrnují sluchová a zraková postižení, dále chybějící končetiny, částečnou paralýzu, úplnou paralýzu, epilepsii, těžké mentální postižení, psychiatrické postižení a nanismus,“ píše se ve směrnici.

Ačkoli vyšetřování technické závady na letadle stále probíhá, podle kritiků s Muskem v čele by se nestala, pokud by se letecké společnosti a dozorující orgány místo prosazování inkluze a diverzity raději zabývaly svým primárním posláním: tedy bezpečnou dopravou lidí z místa A do místa B. 

„Komentátoři i někteří veřejní činitelé již sdělili, že důraz leteckých společností a výrobců letadel na inkluzi a diverzitu způsobil, že létání je méně bezpečné,“ uvedla televize. Například analytik Porter Stansberry ve zpravodajství řekl, že inkluze a rozmanitost (nejen) v leteckém průmyslu už dosáhly stádia „obsese“.

Vadou na kráse všech takových úvah a tvrzení je však skutečnost, že zmíněnou nehodu s inkluzí v tuto chvíli naprosto nic nespojuje.

Muskova slova zvedla pochopitelně ze židle představitele progresivnějších názorových proudů. Hlasitě se ozval třeba Derrick Johnson, předseda Národní asociace pro podporu barevných lidí. Pokud prý Musk hovoří o nebezpečí, měl by si především sáhnout do vlastního svědomí.

„Jsou to jeho sociální sítě a weby. Poskytování prostoru pro šíření nenávistných projevů a konspiračních teorií o bílé rase zabíjí lidi. Diverzita, rovnost a začlenění kultivují společnost, která je otevřenější,“ uvedl Johnson, citovaný televizí NBC News. Ani po kritice však Musk žádné důkazy pro svá tvrzení nepředložil.

Po incidentu nechaly další letecké společnosti prověřit stejný typ letadla ve svých flotilách. Potíže s dveřmi byly odhaleny i na několika dalších strojích, proto FAA rozšířila své vyšetřování i na další letadla výrobce. Boeingu mezitím stále klesá hodnota akcií. Před incidentem byla hodnota akcie 249 dolarů, aktuálně klesla zhruba na 200 dolarů.