Dva Češi chtějí naučit Němce kupovat jídlo online. A utržit tím miliardy
Jakub Havrlant a Tomáš Čupr se chystají z Mnichova ovládnout německý internetový trh s potravinami. Úplně tak převracejí naruby letité pořádky na trhu s jídlem.
redaktor
Němci loni podle společnosti Statista utratili za potraviny na internetu 2,7 miliardy eur. To je prudký skok, v roce 2019 to bylo o 1,1 miliardy méně. A přesto je online trh s jídlem u západních sousedů stále malý. Celkově Němci utratili za potraviny 139,4 miliardy eur, podíl onlinu tvoří tedy jen asi dvě procenta. To podle společnosti GfK Češi překonali už před čtyřmi lety.
Z toho vyplývají dvě věci: jednak je německý trh poměrně nerozvinutý, zároveň má však potenciál prudkého růstu. To si uvědomují i čeští internetoví podnikatelé Jakub Havrlant a Tomáš Čupr neboli zakladatelé tuzemských potravinových e-shopů Košík.cz a Rohlík.cz. Oba letos odstartovali přeshraniční expanzi s cílem naučit Němce nakupovat jídlo online.
Zatímco Čupr buduje svého německého prodejce Knuspr.de od nuly, Havrlantův Rockaway Capital převzal od řetězce Edeka již existující e-shop Bringmeister. Ani jeden z hráčů se však netají tím, že jejich cílem je urvat z potravinových miliard nemalý podíl.
„Chceme vyrůst na desetinásobek v dalších třech až pěti letech a dostat se na obrat miliardy eur,“ říká investiční partner Rockaway Capital Dušan Zábrodský. „V následujících třech letech hodnota trhu pravděpodobně přesáhne čtyři až pět miliard eur. Z toho si chceme urvat třetinu,“ přidává se šéf Knuspr.de Erich Čomor.
Uspějí-li, úplně tím obrátí letité nastavení česko-německého trhu s potravinami. Německé obchodní řetězce prodávají jídlo Čechům v kamenných supermarketech a domácí hráči nemají příliš velkou šanci konkurovat jim ani v Česku, natož na německém trhu.
Oba Češi se přitom shodou náhod sešli v Mnichově. Knuspr z bavorské metropole startuje, Bringmeister tam má jeden ze dvou skladů.
Reportáž z Mnichova a rozhovory s Erichem Čomorem a Dušanem Zábrodským si můžete přečíst v aktuálním vydání týdeníku Hrot.