Při vánočních nákupech přicházejí Češi v důsledku podvodů v průměru o 13 000 korun
Více než polovina Čechů se v předvánočním období obává podvodů, nejčastěji se setkávají s podvody při online nakupování a s falešnými zprávami o doručení balíků
Předvánoční čas – pro obchody období nejvyšších tržeb, pro spotřebitele doba, během níž se značně orientují na výhodné nabídky, a přitom se mohou vystavit vyššímu riziku podvodů při nakupování. Jak ukázal nejnovější průzkum Avastu, přední značky v oblasti digitální bezpečnosti a ochrany soukromí společnosti Gen™ (NASDAQ: GEN), Češi si ve značné míře rizika uvědomují – více než tři čtvrtě dotazovaných (79 %) vnímá předvánoční období jako nejrizikovější z celého roku, a polovina Čechů (55 %) se navíc obává, že se při nakupování stane obětí kyberzločinu. To je o 10 % více než loni.
Zvýšené obavy jsou adekvátní. Dle průzkumu se při vánočním nakupování stalo terčem podvodu 21 % Čechů, přičemž polovina (51 %) z nich podvodu naletěla. Značná část obětí (82 %) uvedla, že v důsledku toho utrpěla finanční ztrátu, v průměru téměř 13 000 Kč, přičemž nejvyšší odcizená částka byla 800 000 Kč. Nejčastěji šlo o podvod při online nakupování (31 %) a falešné zprávy o doručení balíků (22 %), napodobující zejména Českou poštu (42 %). Právě u těchto podvodů zaznamenali uživatelé produktů Genu v druhé polovině tohoto roku nárůst o 22 %.
„Zdánlivé informační zprávy o doručení zásilek mohou obsahovat nebezpečné odkazy, jejichž cílem je vylákat z oběti osobní údaje nebo peníze. Před jejich rozkliknutím doporučujeme nejdříve zjistit, zda jde skutečně o očekávanou zásilku. Snadno to lze ověřit na oficiálních stránkách přepravních služeb, které poskytují trasovací údaje o zásilkách, anebo posouzením, zda číslo objednávky z obchodu souhlasí s údaji o doručení,“ radí analytik hrozeb Avastu Jakub Vávra. „Pokud relevantní identifikace zásilky chybí, s velkou pravděpodobností jde o phishing,“ dodává v tiskové zprávě .
S rostoucími obavami z on-line podvodů roste i zájem o nakupování v kamenných obchodech. Až 53 % dotázaných Čechů plánuje nakoupit raději v kamenném obchodě než online, což je víc než loni (49 %). Kvůli zvyšující se hrozbě kyberútoků a podvodného chování při on-line nakupování je třeba být obezřetný, a kromě nedůvěryhodných odkazů v e-mailech a SMS zprávách vnímat rizika ze všech stran. Pouze 50 % respondentů tvrdí, že neuskuteční nákup, pokud používají nezabezpečenou nebo veřejnou Wi-Fi síť. Právě nezabezpečené připojení a veřejné Wi-Fi sítě přitom mohou představovat vysokou hrozbu úniku osobních dat nebo platebních údajů.
Stejně tak je důležité ověřit si legitimitu samotných prodejců. Nápadně velké slevy a nízké ceny, obvykle trvající krátkou dobu pro vyvolání nátlaku na spotřebitele, jsou právě často příkladem chování podvodných e-shopů. Před nákupem na e-shopu či u prodejce na online tržišti je vhodné vyhledat si jeho hodnocení, což podle průzkumu plánuje provést 75 % Čechů. Často se zákazníci o existenci obchodů přesvědčují také skrze jejich profily na sociálních sítích (64 %).