Bývávaly doby, a není to tak dávno, kdy se za novými trendy a okukováním konkurence jezdívalo na autosalony do Frankfurtu či Tokia a mezi nejzvědavější návštěvníky patřili lidé z Číny. Prolézali a fotili každý detail vystavených modelů západních značek. Teď se všichni sletěli do Šanghaje a šéfové běžných i prémiových značek s ustaraným čelem procházejí kolem často velmi exoticky pojmenovaných konkurentů.
Jasně, když někdo pojmenuje auto Ora Funky Cat by Great Wall, je to na diagnózu. Jenže infantilní název už neoznačuje technologický propadák, jehož interiér navíc voní jako doupě čichačů kanagomu, ale velmi trendy, trochu v retrostylu designované „holčičí“ auto. Něco mezi Mini a VW Beetle se 170 koňmi, třísetkilometrovým dojezdem a s pěti hvězdami v bezpečnostních testech. V Británii se prodává za stejné peníze jako elektrický Renault Zoe, ale je někde úplně jinde.
Čínský válec…
Je důvod se obávat. Čínské elektromobily válcují konkurenci na celé čáře, a to nejenom cenově, ale i velmi solidní úrovní zpracování, kvalitou použitých materiálů a elektronickými systémy, jež jsou o level výš než evropská konkurence.
Že má Škodovka v Číně po funusu už pár let, to se ví, ale ony i prodeje elektromobilů od mateřského Volkswagenu stojí za starou belu, když za první čtvrtletí na čínském trhu klesly o 38 procent.
Cenová válka v Číně prohloubí ztráty na každém prodaném koncernovém autě na baterie o dalších pár tisíc eur. BYD, čínská jednička v elektromobilech, prodává v posledních měsících víc než dvakrát tolik než Tesla a za první čtvrtletí překonal celý Volkswagen – včetně „spalováků“. Jim tržní podíl padá, slevy neslevy, jemu roste. Má špičkové technologie, nižší mzdové náklady, úspory z rozsahu jako hrom a žádné starosti s továrnami na „fosily“ s nervózními odboráři v zádech.
… má patnáct let náskok
Řekněme si to tak, jak to je: Čína sklízí ovoce ze stromů zasazených tak před patnácti lety, když se rozhodla přeskočit celou jednu etapu konvenčních aut se spalovacím motorem a natřít to konkurentům v elektromobilech nebo plug-in hybridech.
Sázka se vyplatila a nyní nastává čas začít postupně dobývat zahraniční trhy. V Evropě pochopitelně nejdřív ty nejbohatší a elektromobilům nejvíce nakloněné. Ony také modely od automobilek Nio, Lynk, Aiways nebo XPeng jsou ve vyšší třídě a nabízejí dobrý design a přehršel technických vychytávek. Nejsou nijak zvlášť levné, ale mají lepší poměr cena/výkon.
Strategie je to opět mazaná – změnit reputaci čínských aut a přesvědčit spotřebitele o kvalitě. Teprve pak se vlítne na nižší střední třídu, jíž se nabídne osobní mobilita za rozumné peníze i v nové éře. V Šanghaji předvedl BYD nový vstupní model Seagull, který má nabíjení na osmdesát procent kapacity za třicet minut, dojezd mezi 300 a 400 kilometry a cenovku začíná v přepočtu na necelých 250 tisících korun.
Jasně, na čínská auta se v EU vztahuje desetiprocentní dovozní clo, ale čínské úřady již přislíbily, že při dobývání zahraničních trhů se mohou výrobci spolehnout na všemožnou pomoc včetně financování od poboček čínských bank.
BYD se občas uvádělo jako zkratka pro Build Your Dreams, ale zakladatel firmy před časem prozradil, že pod tím vlastně myslel Bring Your Dollars. Nebojte, eura a koruny budou brát taky, ale to je tak jediné, čeho se netřeba obávat.
A víceméně je to už hotová věc. Akorát tu ještě nejsou.