Hybridy do zásuvky – takzvané plug-in hybridy (PHEV) – jsou v posledních měsících žádaným zbožím na evropském trhu. Nejlépe se prodávají v Německu. Za první tři kvartály tohoto roku to bylo přes 100 tisíc kusů, což meziročně znamená růst o 300 procent. Celkem se jich v Evropě za prvních devět měsíců prodalo přes 350 tisíc a tvoří přes čtyři procenta všech prodaných aut.
V Německu dosáhnou hybridy na zelené dotace – do konce června to bylo 4500 eur, od července to je pro PHEV do ceny 40 tisíc eur až 6750 eur (téměř 180 tisíc korun). Tak velkorysá podpora vyvolává kritiku.
Bez kabelu, jen tankovat u pumpy
Ukazuje se totiž, že řada řidičů na baterie téměř nejezdí a používají pouze spalovací motor. Samotní výrobci automobily s hybridním pohonem inzerují jako ideální volbu. Ve městech můžete jezdit s elektromotorem bez emisí, na delší vzdálenosti přepnete na benzin.
Zástupci německých automobilek popisují hybridní pohon jako technologii, která zákazníky přenese od tradičních motorů k plně elektrickým vozům. „Ve městě jezdíte čistě na elektřinu, při delší trase profitujete z dojezdu spalovacího motoru,“ zdůraznil vedoucí vývoje pohonných jednotek značky Mercedes Torsten Eder.
Andreas Radics z poradenské společnosti Berylls tato auta vnímá jako mezičlánek mezi starým automobilovým světem a novou érou elektromobility. Uplatní se hlavně tam, kde není patřičná infrastruktura pro dobíjení. Ukazuje se, že tento typ vozů je populární u firem. Na omlazení vozového parku dostanou ekologickou dotaci, většinu nájezdu aut ale tvoří benzinový, případně naftový pohon.
Klimatický podvod
Tento fakt kritizuje hlavně bývalý předseda německých Zelených Cem Özdemir. V deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung hovořil přímo o klimatickém dotačním podvodu.
Automobilky také těmito vozy snižují svou uhlíkovou stopu v rámci své produkce, protože v měřicím cyklu WLTP vykazují extrémně nízké hodnoty spotřeby paliva, většinou okolo dvou litrů. V reálném provozu ale mají auta běžnou spotřebu, pokud nevyužívají akumulátor.
Nelíbí se to ani největší německé ekologické organizaci, Sdružení pro životní prostředí a ochranu přírody Německa (BUND), jež má téměř půl milionu členů. Pokud řidiči nevyužívají elektromotor v běžném provozu, celá myšlenka toho, že se zákazník chová klimaticky odpovědně, dostává trhliny. Upozorňuje se na případy, kdy majitel nového auta nevybalí dobíjecí kabel z původního obalu ani po několika měsících používání.
Aktuální studie uznávaného Fraunhoferova institutu pro výzkum systémů a inovací (ISI) zjistila, že jen 43 procent ujetých kilometrů bylo najeto při použití elektromotoru v případě hybridů, které vlastní fyzické osoby. U firemních aut to bylo dokonce jen 18 procent.
„V průměru je skutečná spotřeba paliva a emise oxidu uhličitého u plug-in hybridů více než dvakrát vyšší než v oficiálním testovacím cyklu, zatímco hodnoty pro firemní automobily jsou dokonce čtyřikrát vyšší,“ zdůraznil autor studie Patrick Plötz.
Hybrid je úspornější
Torsten Eder z Mercedesu ale kritiku odmítá. Například model GLE 350 je i i při vybité baterii úspornější než plně dieselová motorizace, protože může využívat rekuperaci energie při brzdění. Hybrid spotřeboval o čtvrtinu méně paliva než auto se stejným spalovacím motorem. „Vozidlo je celkově efektivnější, na jedné straně získává energii při brzdění a na druhé straně může být spalovací motor provozován v optimální rychlosti, kdy má nejnižší spotřebu,“ zdůraznil.
Automobilky hodlají své zákazníky „přinutit“ k tomu, aby akumulátory vozů používali naplno, hlavně na kratší vzdálenosti. Vozy Jeep nebo BMW se mají automaticky přepnout na baterii v momentě, kdy navigační systém hybridu detekuje vjezd do centra města. Samozřejmě jen v případě, že je baterie alespoň částečně nabitá.
Další motivací má být to, že čas strávený dobíjením bude pro řidiče co nejpříjemnější. Firma Bosch chce z otravné činnosti udělat doslova příjemný zážitek. Mluvčí společnosti Joern Ebberg slíbil, že lidé dostanou u nabíječky připojení k wi-fi zdarma a budou si moci online objednat nákup nebo jídlo z restaurace, případně uplatnit slevové kupony. Řidiči by také mohli sbírat bonusové body za časté nabíjení a získat další odměnu, například elektřinu zdarma.
Ani tyto snahy nedonutí zatvrzelé odpírače dobíjení vytáhnout z kufru dobíjecí kabel. Zejména pokud se bude jednat o firemní vůz. Jedinou možností je, že se do ekologického nadšení zapojí i zaměstnavatel. Zaměstnancům dá bezplatnou kartu na dobíjení, benzin si ale budou muset uživatelé zaplatit, navrhl Michael Müller-Görnert z organizace Verkehrsclub Deutschland (VCD).