Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Do benzinu už se míchat nemusí, přesto biopaliva frčí dál

Stát zrušil povinnost přimíchávat potravinářská biopaliva do pohonných hmot. Na pěstování řepky v Česku má však větší vliv loď mířící do libanonského přístavu

Do benzinu už se míchat nemusí, přesto biopaliva frčí dál
Navzdory opticky výraznému každoročnímu zežloutnutí české krajiny se osevní plocha řepky kontinuálně zmenšovala. Nyní se trend obrátil. | foto Tomáš Novák, týdeník Hrot

Je to už déle než měsíc, co Česko zrušilo povinnost přimíchávat biosložku do paliv. Není jediné, kdo podobným směrem uvažuje. I německá ministryně životního prostředí Steffi Lemkeová chce snížit podíl biopaliv první generace, která se vyrábějí z potravinářských plodin. Do roku 2030 by měla podle jejích představ z trhu úplně zmizet. Zatímco česká vláda si od kroku slibovala levnější pohonné hmoty, Lemkeová počítá i se zlevněním potravin. Vůči biopalivům se nyní kvůli jejich dopadu na krajinu a sporným přínosům pro klima ostře vymezuje celá Evropa.

Lze však vážně pochybovat o tom, zda jde o víc než o politické gesto. Navzdory časté kritice totiž v praxi o úpadku biopaliv nic nesvědčí. Tuzemští paliváři i přes zrušení povinnosti biosložku dál přimíchávají. „Do našich pohonných hmot budeme i nadále přimíchávat biosložky, protože musíme plnit emisní požadavky vyplývající z evropské a české legislativy,“ říká Michal Procházka, mluvčí společnosti Orlen Unipetrol, pod kterou spadá síť čerpacích stanic Benzina.

Jedinou možnost, jak se mohou šoféři k bezsložkovým palivům dostat, tak dál představují čerpací stanice EuroOil. Ty provozuje přepravce a skladovatel ropy a ropných produktů Čepro. Státní společnost kvůli dodávkám pro Státní správu hmotných rezerv, odkud by je teoreticky mohla využívat vojenská technika, biosložku do části paliv nemíchá.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit