Home office a zvýšená obava o zdraví proměnily nákupní návyky Čechů. Obchodníci hlásí jakožto jeden z následků pandemie zvýšenou poptávku po potravinách, které si může člověk snadno a rychle připravit při práci z domova.
„Můžeme potvrdit, že poptávka zákazníků po hotových jídlech se zvýšila. Vycházíme tak z předpokladu, že lidé skutečně tráví více času doma,“ potvrdila mluvčí řetězce Lidl Iveta Barabášová.
Analytik společnosti Nielsen Michal Elšík srovnal výdaje za některé druhy potravin za první tři kvartály letošního a loňského roku. Útraty za mraženou pizzu vzrostly z 774 milionů na 878,4 milionu korun, u hotových chlazených jídel z 497,7 na 647,5 milionu, u mražených polotovarů z 395,6 na 485,3 milionu a konzervované zeleniny z 1796,8 na 2032,5 milionu korun.
Na změnu poptávky reagují i obchodníci. Například řetězec Globus, který provozuje i vlastní restaurace, přišel kvůli jejich zavření o část tržeb. Pokrmy z menu však nově balí a nabízí je chlazené. „V příštích týdnech nabídneme možnost objednávky takto zabalených potravin i přes naši aplikaci. Lidé si z domova mohou v našich restauracích objednat třeba dva guláše, svíčkovou a salát, zadat si časové období a pak si jídlo v prodejně vyzvednout,“ řekl v rozhovoru pro týdeník Hrot šéf Globusu Hans-Jörg Bauer.
Zákazníci začali ve zvýšené míře kupovat také ovoce, ale třeba i vitaminy. Nejvíce se zvýšily prodeje citronů nebo zázvoru, Češi však více nakupovali prakticky veškeré druhy ovoce.
Změněné návyky se začínají odrážet i v cenách potravin. Právě ovoce a snadno připravitelné pokrmy zdražovaly za posledních 12 měsíců nejcitelněji, v některých případech i o desítky procent.
Téma o zdražujících potravinách a rozhovor se šéfem Globusu Hansem-Jörgem Bauerem si můžete přečíst v aktuálním vydání týdeníku Hrot, které vychází v pondělí 2. listopadu.