Hrot24.cz
Co když také zkrachují? Zájemci o solární panely jsou opatrnější

Profimedia.cz

Co když také zkrachují? Zájemci o solární panely jsou opatrnější

Po krachu solární firmy Malina se už zájemci o malé fotovoltaické elektrárny nedívají pouze na cenu.

Pavel Baroch

Pavel Baroch

redaktor

Lidé mají stále enormní zájem o vlastní malé fotovoltaické elektrárny a tepelná čerpadla. Od vlastních obnovitelných zdrojů si slibují především úspory. Po krachu několika instalačních firem včetně společnosti Malina jsou ovšem mnohem obezřetnější při výběru dodavatele.

Ukázal to průzkum agentury IBRS pro energetickou Skupinu ČEZ, která je lídrem v instalaci fotovoltaických elektráren. „Z výsledků průzkumu vidíme, že rozhodnutí pořídit si tyto technologie rozhodně lidé nedělají impulzivně. Samotnému zvažování, zda si fotovoltaiku nebo čerpadlo vůbec pořídit, věnují v průměru sedm týdnů, a ještě dalších šest týdnů následně vybírají i dodavatele,“ uvedl jednatel agentury Miloš Rybáček.

Dodal, že krach společnosti Malina zaznamenaly téměř tři čtvrtiny lidí, kteří uvažují o pořízení fotovoltaiky nebo tepelného čerpadla. Právě Malina se stala symbolem nezvládnutého rozvoje solárních elektráren ze strany dodavatelských firem, kdy některé z nich vybraly na zálohách statisíce korun, ale následně nedodržely dohodnuté termíny instalace. Mnozí zákazníci tak čekají na panely dlouhé měsíce, aniž by měli jistotu, že jim firma elektrárnu vůbec dodělá.

Na 87 procent potenciálních zájemců o střešní solární instalaci nebo tepelné čerpadlo se podle průzkumu obává, že podobné problémy budou mít v budoucnosti i další dodavatelské firmy. Tři čtvrtiny dotázaných by proto uvítaly větší regulaci trhu ze strany státu.

Průzkum se také zaměřil na kritéria při výběru dodavatele, jimž zákazníci dávají největší váhu. Přestože tím hlavním zůstává nabídková cena, hned na druhé příčce se v žebříčku nejdůležitějších parametrů umístil následný servis.

„Je dobře, že po kauzách krachujících dodavatelů fotovoltaik z letošního jara lidé při výběru dodavatele více přemýšlejí i nad jeho spolehlivostí – podle průzkumu ji teď zvažuje 96 procent respondentů. Uvědomují si, že jim bude technologie sloužit desítky let, a berou v potaz i to, jak zajistí do budoucna případné opravy, dlouhodobé záruky nebo servisování,“ řekl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.