Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Závod v elektromobilitě: Čína sází na inovace a ambiciózní expanzi

Čínské firmy vyrábějící elektrická vozidla předčily Teslu v poměru výdajů na výzkum a vývoj k tržbám, ukazuje nová analýza. Trend odráží intenzivní konkurenci v nejrychleji rostoucím automobilovém odvětví a ambice čínských firem prosadit se globálně.

Závod v elektromobilitě: Čína sází na inovace a ambiciózní expanzi
Závod o elektromobily: Čína sází na inovace a ambiciózní expanzi | vytvořeno pomocí Dalle

Společnost Nio, kótovaná na americké burze, vede žebříček s téměř 29% podílem výdajů na výzkum a vývoj v prvním čtvrtletí roku. To výrazně převyšuje 5,4% podíl Tesly ve stejném období. Další čínské firmy jako Xpeng s 20% a Li Auto s 11% také vykazují vysoké investice do výzkumu.

Paul Gong, analytik UBS, pro CNBC poznamenává, že mnozí čínští výrobci automobilů nyní investují do výzkumu a vývoje stejně nebo více než jejich globální konkurenti, a to i v absolutních částkách. Podle něj jej to významný posun oproti minulým rokům a signalizuje to rostoucí technologickou vyspělost čínského automobilového průmyslu.

Výrobci se zaměřují především na zlepšování hardwaru a softwaru vozidel. Ren Xiangfei, viceprezident automobilového výzkumu a vývoje ve společnosti Geely, zdůrazňuje význam softwarových inovací pro diferenciaci produktů. "Z pohledu uživatelů musí funkce, které přinášejí více překvapení, být implementovány prostřednictvím softwaru," říká Ren.

Nio klade důraz na kvalitu jako klíčový faktor konkurenceschopnosti. Feng Shen, předseda komise pro řízení kvality ve společnosti Nio, uvádí: "Pokud nedokážete udělat dobrou práci a zlepšit kvalitu, nemáte trhu co říct." Společnost nedávno otevřela novou továrnu v Hefei, která využívá 756 robotů k automatizaci většiny výroby.

Geely a BYD investují do vývoje pokročilých baterií. Geely nedávno představilo svou "Aegis Short Blade Battery", která údajně prošla přísnými bezpečnostními testy. Společnost BYD se dostala svou "Blade Battery" na vedoucí pozici v oblasti prodeje elektromobilů v Číně.

Čínské firmy těží z efektivního dodavatelského řetězce v oblasti delty řeky Jang-c', kde mohou získat všechny potřebné komponenty za čtyři hodiny. Jing Yang, ředitelka divize korporátních hodnocení Fitch Ratings, to považuje za klíčovou konkurenční výhodu, která umožňuje čínským výrobcům rychle reagovat na potřeby trhu.

Ministerstvo průmyslu a informačních technologií Číny aktivně podporuje rozvoj chytré výroby v automobilovém průmyslu, což posiluje pozici čínských firem.

Přestože vysoké investice do výzkumu a vývoje negarantují dlouhodobý úspěch, odrážejí odhodlání čínských firem konkurovat na globálním trhu s elektrickými vozidly. William Li, zakladatel a generální ředitel Nio, naznačil plány na globální expanzi, i když konkrétní detaily nezveřejnil.

Jing Liu, profesor na Cheung Kong Graduate School of Business poznamenává, že v klíčových oblastech jako jsou baterie a software dominují specializované firmy jako CATL a Huawei. Pro automobilky může být obtížné v těchto oblastech vyniknout a odlišit se od konkurence.

Dosavadní vývoj však ilustruje rostoucí význam Číny v globálním automobilovém průmyslu a naznačuje, že tradiční výrobci budou čelit stále silnější konkurenci. Intenzivní investice do výzkumu a vývoje, spolu s efektivním dodavatelským řetězcem a podporou vlády, dávají čínským firmám silnou pozici na globálním trhu s elektromobily.