Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Proč nehubnete? Tukové buňky si „pamatují“ obezitu a vracejí se k ní, zjistili vědci

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

Celý článek
0

Udržitelnost musí jít stranou. Generace Z nakupuje na Temu jako šílená

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Celý článek
0

Číňany jsme naučili dělat auta my. A teď máme problém, říká Špicar

Co stojí za vzestupem čínských automobilek, které nyní, především v elektromobilitě, válcují trh? Půdu jim bohužel připravily samy evropské koncerny, říká v Hrotcastu viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.  

Číňany jsme naučili dělat auta my. A teď máme problém, říká Špicar
Hrotcast | foto Hrot24

„V Evropě přestalo být sexy vlastnit auto a ten průmysl se musel někde rozvíjet. A Čína vygenerovala kupní sílu v podobě desítek milionů příslušníků střední třídy,“ říká Špicar. To, že evropské automobilky do Číny šly, tak považuje za racionální krok. „Doufám ale, že všichni šéfové velkých koncernů věděli, že ta party jednou skončí, a že udělali všechno pro to, aby na to byli připraveni. Teď to tak ale nevypadá,“ dodává Špicar.  

Už od začátku Číňané Evropanům diktovali podmínky. Firmy třeba nemohly mít majoritu v joint venture. Špicar proces popisuje takto: „Takže jsme je vzali do firmy. Donutili nás lokalizovat, chtěli od nás vyškolit i subdodavatelský sektor.“ Od výrobců požadovali i převedení práv k novým technologiím: „Buď to to uděláte, a pokud ne, tak nebudete na trhu prodávat,“ popisuje jejich přístup Špicar.  

Hrotcast

Číňané dokonce donutili evropské automobilky, aby se podílely na založení čistě čínských značek a pomohly jim dostat se na trh. A ke všemu opanovali i trh se surovinami. Podařilo se jim tak vytvořit celou vertikálu. Špicar k tomu říká: „V první řadě oni věděli, že budou potřebovat suroviny pro baterie, takže musí mít přístup k vzácným kovům. A na rozdíl od nás si ten přístup zajistili.“ 

Kromě toho ale Čína využila ústupu evropských značek z bitevního pole, které kdysi postavily a celosvětově jej ovládaly. „Číňané zjistili, že jsme ochotni ustoupit z toho našeho bojiště a přenést svůj byznys na bojiště úplně nové. Udělali úplně všechno, aby na ten souboj byli připraveni,“ dodává Špicar. 

Rozhodujícím faktorem pro úspěch na poli elektromobility jsou pak ceny, za které se auta prodávají. Rozdíl mezi čínskými a evropskými elektroauty je přitom ve stovkách tisíc korun, upozorňuje Špicar. Více se dozvíte v Hrotcastu.  

Hrotcast najdete kromě YouTube také na SpotifyApple Podcasts a Google Podcasts