Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Chybí už i dobíječky pro elektromobily. Unicorn přichází s vlastním produktem

Společnost ChargeUp z české skupiny Unicorn přichází s vlastní dobíjecí stanicí. Reaguje tak i na problémy s dodávkami nových dobíječek. 

Chybí už i dobíječky pro elektromobily. Unicorn přichází s vlastním produktem
Dobíjecí stanice MyBox | foto ChargeUp (publikováno se svolením)

Vysoká poptávka po bezemisních technologiích, stejně jako zpřetrhání dodavatelských řetězců následkem pandemie a války způsobily, že na trhu chybí mnoho klíčových produktů pro další rozvoj zelené infrastruktury. Vedle fotovoltaických panelů či tepelných čerpadel se to týká i dobíjecích stanic pro elektromobily. 

„Podobně jako v celé řadě jiných sektorů ekonomiky i mnoho výrobců stanic řeší potíže s dodávkami nejrůznějších komponent, jako jsou kabely, konektory a jiné. Dodací lhůty se tak prodlužují,“ potvrzuje mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Energetická společnost je s 448 stanicemi největším provozovatelem dobíječek v Česku. Podle Gazdíka se nicméně ČEZ daří zvládat situaci průběžnými objednávkami a pokračovat ve výstavbě dle plánu. 

Konkrétnější byl další velký provozovatel E.ON Energie. Podle Jakuba Kotta z oddělení Mobility Services se začaly dodací lhůty prodlužovat už s pandemií covidu. „Obecně se dá říct, že se dodací lhůty u AC stanic posunuly směrem od našich dodavatelů k nám z dvaceti dnů až na dvacet týdnů. U DC stanic je posun třeba ze čtyř měsíců až na devět měsíců,“ uvedl Kott. 

Podle něj nejde jen o samotné dobíječky. „Typicky se jedná například o balanční elektroměry. To jsou komponenty, které se ke stanicím přidávají až do elektroinstalace. I tady evidujeme dodací lhůty v řádech několika měsíců,“ dodal Kott. I podle E.ON se však společnosti daří díky spolupráci s více dodavateli s instalací nových stanic pokračovat.

Další společností, která prodlužující se dodací lhůty zaznamenala, je IT skupina Unicorn miliardáře Vladimíra Kováře. „Na trhu se projevují výpadky komponent i při výrobě dobíjecích stanic. Naší dlouhodobou snahou je, abychom měli co nejvíce stanic skladem a tím eliminovali riziko dlouhého dodání,“ říká Ondřej Synek, obchodní ředitel společnosti ChargeUp. ChargeUp je dceřiná firma Unicornu, která se specializuje na systémy pro zajištění provozu dobíječek. 

I kvůli nedostatku na trhu a dlouhým dodacím lhůtám přichází ChargeUp nyní s vlastním produktem. Pod značkou MyBox uvádí na trh dobíjecí stanice pro firmy i domácnosti. Ty budou dostupné ve dvou variantách, MyBox Home a MyBox Profi. Obě disponují výkonem 22 kilowattů, profi verze umožňuje dobíjení dvou elektromobilů současně. 

Zařízení vyvinula kroměřížská společnost Elexim, se kterou ChargeUp dlouhodobě spolupracuje. V dohledné době by měla být k dispozici i stojanová verze a ChargeUp zdůrazňuje, že veškeré komponenty pocházejí od evropských dodavatelů. To může být právě v době prodlužujících se dodávek důležitý aspekt. Podle Synka společnost počítá s tím, že do konce roku se jí podaří prodat vyšší stoky kusů zařízení.