Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Červené čáry pod sopkou

Čínská vláda zachraňuje svoji zemi před pádem developerského sektoru – i před jeho prosperitou.

Červené čáry pod sopkou
Čínský prezident Si Ťin-pching | Shutterstock.com

Když žijete pod sopkou, každé ráno, poledne a večer si při pohledu na její vrcholek oddechnete, protože se z něho nekouří. Až pak to jednou přijde a vy víte, že jste v těžkém průšvihu. Zhruba tak si musí poslední dva či tři týdny připadat čínský prezident Si Ťin-pching. Na tom, jestli se mu v následujících týdnech podaří déšť kamení, lavinu popela a proudy lávy alespoň zpomalit, závisí nejen jeho politický život a čínská ekonomika s půldruhou miliardou lidí, nýbrž také nečekaně podstatná část prosperity celého světa v následujících letech či desetiletích.

Onen kouřící vrcholek se jmenuje Evergrande a je to největší čínská developerská společnost a zároveň nejzadluženější firma v branži po celém širém světě. Nominálního dluhu má 88 miliard dolarů, ale její celkové závazky (kdo není ekonom, může říkat prostě dluh, vyjde to nastejno) čítají přes 300 miliard dolarů. To je samo o sobě slušné riziko: firma takové velikosti je „too big to fail“, jak říkají Američané, tedy systémově důležitá. Nesmí padnout, protože by to napáchalo ekonomický masakr první třídy.

Prodělat nelze

První obláčky kouře začala Evergrande vypouštět předloni, kdy jí začaly slábnout tržby. To je důležité kvůli obchodnímu modelu, jejž Evergrande praktikuje. Je to jednoduché: půjčíte si od banky, postavíte deset tisíc bytů tuhle a tamhle a rozprodáte je, ještě než je dokončíte. Z utržených peněz vrátíte bance dluh, zbytek reinvestujete a za drobné, které vám zbudou v kapse, si koupíte ostrov v Řecku a k němu pár rolls-royců. A protože ceny bytů neustále rostou a porostou donekonečna, jak se domníváte, vlastně ani nemůžete prodělat.

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit