Byznys na zálohu. Jak české vratné kelímky dobývají svět
Po hudebních festivalech by se působení brněnské společnosti NickNack, která vyrábí vratné kelímky, mohlo rozšířit o reprezentační fotbal. „Myslím, že by mohl být spokojený fotbalový svaz i fanoušci,“ říká spolumajitel Michal Hanák
redaktor
Velký rozruch mezi početnou skupinou návštěvníků letošního ročníku tradičního hudebního festivalu Colours of Ostrava vyvolalo to, že se u stánků nenalévaly nápoje do vratných zálohovaných kelímků, ale do jednorázových půllitrů. „Přišlo nám smutné vidět po koncertě zem plnou kelímků. Úplně to mění celý dojem z festivalu. Moc nerozumím tomu, proč byl problém zůstat u vratných. Myslela jsem si, že je to dnes už na všech festivalech standard,“ zní jeden z názorů, které kolují po sociálních sítích. Nebyl zdaleka jediný.
Organizátoři festivalu, který se v moravskoslezské metropoli konal po dvouleté odmlce způsobené koronavirovou pandemií, ovšem tvrdili, že i když se nápoje podávaly v jednorázových kelímcích, byly ekologické a životní prostředí nezatíží. Mnozí návštěvníci ale toto rozhodnutí pokládají za krok zpět. Dlouholetým dodavatelem vratných zálohovaných kelímků byla brněnská společnost NickNack.
Máte pravdu, že kelímky NickNack jsou na hudebních festivalech nebo open airech standard. A nejen tam. Pořizují si je také zoologické zahrady, školy, radnice, firmy pro své akce nebo se objevují na sportovních stadionech. Pořizuje si je spousta institucí, naše řešení podporuje také ministerstvo životního prostředí. A ve chvíli, kdy od toho někdo ustoupí, veřejnost to neakceptuje, jak se ukázalo právě na festivalu Colours of Ostrava.
Nechceme se s organizátory konfrontovat. Jejich rozhodnutí respektujeme, dokonce jsme jim popřáli úspěšný festival. Že neexistence vratných kelímků vzbudila značný rozruch, nebylo kvůli nám, vyvolali to sami návštěvníci. Prostřednictvím sociálních sítí jsme také dostali spoustu dotazů, co se stalo, že naše kelímky na festivalu nejsou.
Spolupracovali jsme osm let, po dvouleté pauze se tam letos objevily jednorázové PET kelímky. Na festivalu jsem dva dny byl, chápu, že mnozí návštěvníci nebyli spokojení. Spousta kelímků se tam válela po zemi, spousta jich nakonec skončila ve směsném odpadu.
Tyto důvody nejsou opodstatněné. Jsme na sebe dokonce přísnější, než jsou platné normy. Kelímky se vymývají a dezinfikují na patnáctimetrových linkách, na začátek tam obsluha vloží špinavý kelímek, na konci vyjíždí čistý. Je to speciálně vyvinutá mycí linka na plastové nádobí. Máme na to audity, certifikáty, spolupracujeme s hygienickými stanicemi. Materiál, který používáme, je vhodný i pro kojence.
Nemáme to zatím přesně spočítané, ale myslím, že na to také dojde. Spolupracujeme s hygieniky a dalšími odborníky, ministerstvo životního prostředí nás uvádí jako správný příklad v kampani Dost bylo plastů. Jednorázový kelímek je na jedno použití, NickNack na stovky. Například na hudebním festivalu Pohoda na Slovensku se naše kelímky používají od roku 2014.
Mezi návštěvníky tam koluje snad osmdesát typů s různým designem včetně limitovaných edicí. Lidé je i sbírají, takže například první kelímek z roku 2014 se stává sběratelskou raritou. Tvrdíme, že nejlepší odpad je ten, který nevznikne. A NickNack odpadu předchází, navíc všem nabízíme komplexní řešení od A až po Z.
Začíná se grafickým návrhem, pak následuje výroba v Kuřimi u Brna, a to z materiálu z Unipetrolu Litvínov. Kelímky následně nejen prodáváme, ale také pronajímáme. Pečlivě je vymýváme a skladujeme. Jsme malá země, přepravní vzdálenosti nejsou velké. Mimochodem, jednorázové kelímky se na festival také musí odněkud dovézt a pak zase odvézt.
My na našich produktech deklarujeme, že byly vyrobeny v Česku. Pokud jsou na konci svého životního cyklu, rozemelou se a materiál se použije na výrobu dalších produktů, například kbelíků nebo odpadkových košů. Materiál, který používáme, je na druhotném trhu ceněnou surovinou. Jednorázové kelímky z festivalu se nikdy nezrecyklují na sto procent. Je to absolutně nemožné, už jenom proto, že jde o jednorázový produkt.
foto Tomáš Novák, týdeník Hrot
Ta je opravdu klíčová. Záloha je motivační. Nejobvyklejší je padesát korun, ale na některých akcích je i vyšší, to záleží na pořadatelích. Záloha zaručí to, že se kelímek vrátí k dalšímu použití, že se vrátí do oběhu. Anebo si ho dotyčný člověk odnese domů, třeba jako suvenýr, případně s posledním pivem.
Ano, právě na svatby docela hojně. Nabízíme také party sadu, kde je v kartonovém kufříku dvacet kusů různě barevných kelímků. Máme v nabídce i family pack, kde je sada různých typů. Vyrábíme také sady o několika stovkách kusů pro dobrovolné hasiče, myslivce, pro dětské tábory, školy, spolky, sdružení, pro malé obce. Snažíme se uspokojit i ty nejmenší lokální akce.
Že to funguje, jsme se přesvědčili na velkém koncertu v Německu. Nikde se neválely žádné kelímky, záloha jednoznačně fungovala. To nás nabilo zdravým sebevědomím. Vzpomínám si na zlomový okamžik, jak jsme si s bratrem u slivovice na terase v Bílovicích nad Svitavou, kde jsme bydleli, řekli, že do toho půjdeme.
Jak jsme si kreslili, jak bychom si produkt představovali. Že ho chceme s klipem, že musí být pevný, omyvatelný, znovu použivatelný a tak dále. Pak jsme hledali šikovného lisaře, což bylo naprosto klíčové. Našli jsme toho pravého: lisaře, plastaře, konstruktéra Davida Dědka, což je velice šikovný a precizní člověk. Naším požadavkem byl kelímek s úchytem, aby se mohl pověsit za opasek, za batoh, aby člověka neobtěžoval, pokud pivo nebo jiný nápoj dopije.
Podle toho vznikaly první návrhy. Pak jsme se pustili do prototypové výroby, a když jsme měli jistou zásobu, nabídli jsme je v roce 2011 pořadatelům menších akcí v okolí Brna. Dělali jsme si současně průzkum mezi návštěvníky, přičemž se ukázalo, že naše řešení má příznivý ohlas. V roce 2012 jsme se domluvili na spolupráci s Plzeňským Prazdrojem, ale třeba také s pořadateli Colours of Ostrava, kteří vlastně začali naše vratné kelímky používat mezi prvními. A pak zájemců o vratné zálohované kelímky přibývalo.
Byl to nápad jednoho našeho známého marketingového odborníka. Úplně se odklonil od našich představ, přinesl revoluci do našich mozků. V našich hlavách bylo něco jako ekokelímek včetně zeleného loga. On přišel s logem, kde převládá černá barva, a s názvem NickNack. Je to název znělý, mezinárodní, jakoby nic neříkající, ale ve svém významu něco jako drobný suvenýr.
Když si fanoušek koupí dres svého týmu, je to velký suvenýr, když kelímek, je to skutečně taková drobnost. Samozřejmě nás to zpočátku zaskočilo, ale brzy se nám to zalíbilo. Trochu si s názvem i hrajeme, například na kartonových krabicích máme nápis „NickNack – napij se jinack“. Myslím, že z názvu NickNack se už dokonce stává synonymum pro vratné kelímky, jak si čtu různé internetové diskuse, tedy s malým „n“ – nicknack.
Investovali jsme do toho veškeré své prostředky a úspory, ještě jsme si půjčili od soukromých osob, protože banky jsme tehdy vůbec nezajímali – i když dneska se o nás už přetahují. Samozřejmě to tehdy byl risk, bylo mi přes třicet, měl jsem malé děti, bratr byl čerstvě po škole, našemu kamarádovi, třetímu ze zakladatelů naší společností, bylo stejně jako mně.
Zpočátku jsme u toho dál normálně pracovali, abychom měli nějaké zaručené příjmy. Až po dvou letech jsme se od našich původních zaměstnání odstřihli. Pak se k nám přidali naši menšinoví společníci, kteří se starají o správné mytí kelímků, o celou technologii včetně jednání s dodavateli mycích prostředků.
foto Tomáš Novák, týdeník Hrot
Dvě velká v Brně a Praze, nedávno se otevřelo další v Českých Budějovicích, další dvě menší jsou na Slovensku – v Žilině a v Košicích. Nové centrum jsme také zprovoznili v Hlivicích v jižním Polsku, další jsme vybudovali ve Varšavě. Máme i jedno centrum v Rumunsku, konkrétně v Brašově.
Takto postupně vytváříme naši síť, abychom v budoucnu zvládali obsluhovat turné hudebních skupin. Ostatně už jsme dodávali naše kelímky na dvojkoncert Imagine Dragons v Praze, na Metallicu nebo na koncert Stinga ve Slavkově u Brna. Navíc se ukazuje, že pro lidi to je na takových akcích poměrně levný suvenýr. A pořadatelé mají zaručeno, že areál je po koncertu čistý, bez poházených kelímků.
Záleží samozřejmě na typu akce nebo na místu, kde se v nich prodávají nápoje. Na festivalech je poměr nevrácených kelímků v rozmezí deseti až pětadvaceti procent, což pro pořadatele představuje nezanedbatelný zisk. Ale například v zoologických zahradách je to přes padesát procent, na koncertu známé skupiny to dokonce může být až sto procent kelímků, které si návštěvníci ponechají. Třeba z pražského dvojkoncertu Imagine Dragons zbyla asi třetina kelímků, zbytek si odnesli návštěvníci, a to byla záloha sedmdesát korun – i tak to byl nejlevnější suvenýr na této akci.
Koronavirus, dobu lockdownů a celkového zpomalení trhu jsme využili k vytvoření nové produktové řady na teplé nápoje – od malé kávy až po standardní velikost. Také jsme začali nabízet malé vratné kelímky na panáky. Vymýšlíme ještě další produkty. A expandujeme do zahraničí, jak jste zmiňoval.
Distributoři mají o naše řešení zájem, budují svá mycí centra, svá střediska. Jednou z novinek je dodávka našich produktů na festival ve Švýcarsku. Také jsme poslali deset tisíc našich kelímků do Spojených států, tak uvidíme, jaký bude zájem veřejnosti. Plánujeme i další nová mycí centra v Česku, právě proto, abychom co nejvíce eliminovali emisní stopu při dopravě.
V Evropě docela velká, i když firem, které to umějí jako my komplexně od začátku až do konce, je jenom několik. V Česku má NickNack drtivou většinu trhu, naším konkurentem je pouze zastoupení jedné silné německé firmy. Pořád se ale učíme, jak být lepší a lepší.
V tuto chvíli o tom jednáme. Máme už první návrhy, podle mého názoru vypadají skvěle, protože se povedlo grafické provedení. Vedle základní řady bychom mohli nabídnout i limitované edice s českými reprezentanty. Rádi bychom dodávali kelímky na všechny zápasy české reprezentace.
Jsme schopni bezproblémově zajistit celou distribuci: dodávku na stadion, následný odvoz, umytí a poté doručení na jiný stadion už druhý den – pokud se bude hrát takové dvojutkání. Chceme, aby byl spokojený fotbalový svaz i fanoušci, kteří budou moct pít z reprezentačních kelímků. Věřím, že by to pro ně byl také pěkný suvenýr.
S bratrem Martinem a dalšími společníky vidíme NickNack jako evropskou firmu, která bude dodávat své produkty třeba i na největší evropské hudební festivaly. Chceme být spolehlivým dodavatelem a partnerem pro všechny zájemce.
11 let na trhu
3719 odběratelů
12 409 191 vyrobených kelímků
1549 tun ušetřeného odpadu
Michal Hanák (43)
• Vystudoval Přírodovědeckou fakultu na Masarykově univerzitě v Brně.
• Po krátké kariéře učitele pracoval jako obchodní zástupce.
• V roce 2010 se svým bratrem a jejich kamarádem založil společnost NickNack.
• Firma přišla s revolučním řešením, jak zbavit hudební festivaly jednorázových obalů na nápoje, a to zálohovanými vratnými kelímky. Ty prodává i pronajímá.
• Firma nabízí komplexní řešení: od návrhu přes výrobu, dodávku až po následný odvoz a mytí.
• Vedle tuzemských akcí se kelímky NickNack objevují také na různých zahraničních akcích, například na Slovensku, v Polsku, Nizozemsku nebo Rumunsku.