Britská vláda popudila aktivisty. Labouristé souhlasí s rozšířením letiště Heathrow
Rozšíření největšího londýnského letiště vyvolává kontroverze už řadu let. Nová britská vláda se překvapivě nebrání debatě o postavení třetí dráhy, pokud splní všechna kritéria.
redaktor
Nová labouristická vláda naznačila, že je otevřená diskusi o rozšíření londýnského Heathrow, jednoho z nejvytíženějších letišť na světě, o třetí ranvej, která je nutná pro rostoucí počet letů. Za loňský rok Heathrow odbavilo 79 milionů pasažérů a meziročně si polepšilo o 29 procent. S náskokem je v tomto směru největším dopravním uzlem v Evropě.
Proto roste tlak na to, aby vláda konečně rozhodla o rozšíření letiště. Nový levicový kabinet nicméně trvá na splnění čtyř kritérií. Rozšíření o třetí ranvej musí odpovídat britským klimatickým cílům, nesmí překročit limity hluku a ochrany ovzduší. Čtvrtou podmínkou je zajištění ekonomického růstu pro celou zemi.
Britské Financial Times to vnímají tak, že labouristé přistupují k problému zvýšení kapacity letiště pragmaticky. Expanze leteckého hubu v Londýně je předmětem kontroverzí bez hmatatelného výsledku už dvě dekády. Jedná se o politický boj mezi zastánci ekonomického růstu na jedné straně a ochránci životního prostředí a bojovníky proti skleníkovým plynům na druhé.
„Jsme otevření vůči variantě jakéhokoliv letiště, které se chystá expandovat,“ řekl jeden z vysokých představitelů labouristů. Nová vláda věří, že růst trhu s udržitelným leteckým palivem (SAF) umožní rozvoj ekologičtějšímu leteckému průmyslu, přestože produkce tohoto paliva stojí mnohem více než konvenční palivo vyrobené z ropy. Labouristé totiž mají plán podpory a dotací pro výrobu zeleného SAF.
Nicméně v současné době neexistuje žádná žádost ze strany vedení letiště Heathrow na vybudování třetí ranveje, i když jeho šéfové v minulosti tvrdili, že je jeho vybudování nezbytné. Generální ředitel Thomas Woldbye, jenž je ve funkci od loňského října, zatím upřednostňoval minimalistickou variantu expanze až na sto milionů cestujících ročně bez stavby třetí přistávací dráhy.
Už v roce 2019 ale vedení letiště představilo projekt v hodnotě 14 miliard liber (421 miliard korun), které počítalo se třetí ranvejí s tím, že by dálnice M25 byla zahloubená do tunelu. To by umožnilo ročně odbavit až 142 milionů cestujících. Nyní ale odborníci varují, že by rozpočet na rozšíření letiště musel být mnohem vyšší, protože za posledních pět let výrazně stouply ceny stavebních prací.
Pozice Labour Party už nyní vzbudila pozdvižení u britských ekologických skupin a zástupců obyvatel, kteří žijí v bezprostřední blízkosti letiště. Nová ministryně financí Rachel Reevesová navíc pro list Evening Standard oznámila, že souhlasí s rozšiřováním Heathrow a podporuje koncept vzniku evropského centra cestování v hlavním městě britských ostrovů.