Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

BMW přestaví svou hlavní továrnu v Mnichově. Bude tam vyrábět jen elektromobily

Německý výrobce luxusních aut BMW investuje 650 milionů eur (kolem šestnácti miliard korun) do přestavby své centrály v Mnichově. Od roku 2027 tam chce vyrábět pouze elektromobily.

BMW přestaví svou hlavní továrnu v Mnichově. Bude tam vyrábět jen elektromobily
BMW | NothingIsEverything / Shutterstock.com

Loni tvořily plně elektrické vozy patnáct procent prodejů BMW. Očekává se, že do roku 2026 se tento podíl zvýší na třetinu.

Společnost na místě postaví čtyři budovy včetně nové montážní linky a karosárny. Výrobu spalovacích motorů BMW přesune do Británie a Rakouska. Zhruba 1200 zaměstnanců se bude muset rekvalifikovat anebo změnit místo práce.

Na rozdíl od jiných automobilek si BMW nestanovilo vlastní cíl pro ukončení výroby automobilů se spalovacími motory. Naráží ale na nařízení Evropské unie, které v sedmadvacítce fakticky zakazuje prodej nových automobilů se spalovacím motorem od roku 2035.

Automobilky, například Mercedes-Benz či Volkswagen, v posledních měsících varovaly, že prodej elektromobilů se nevyvíjí tak rychle, jak se očekávalo. Na spotřebitele doléhají ekonomické tlaky, a to právě ve chvíli, kdy se začaly zmírňovat potíže s dodavatelskými řetězci, které brzdily výrobu.

BMW loni na autosalonu IAA Mobility v Mnichově představilo nový plně elektrický model i5. Vůz je zhruba stejně velký jako současná nejprodávanější modelová řada 3 této automobilky. V mnichovské továrně se bude vyrábět od roku 2026 souběžně s auty se spalovacím motorem. Automobilka ho hodlá vyrábět také ve svých závodech v Maďarsku (Debrecín), Číně (Šen-jang) a Mexiku (San Luis Potosí).

 

Výrobce luxusních aut dodal v loňském roce zákazníkům po celém světě rekordních 2,55 milionu vozů, což bylo o 6,5 procenta více než v předchozím roce. Odbyt se zvýšil ve všech regionech. Prodej plně elektrických vozů stoupl o 74 procent na 376 tisíc vozů. BMW tak v tomto segmentu rostlo rychleji než celý trh plně elektrických vozidel.

Letos chce BMW prodat více než půl milionu plně elektrických vozů a zvýšit jejich podíl na celkovém prodeji zhruba na dvacet procent. BMW má v nabídce osmnáct plně elektrických modelů.