Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Automobilky vstávají z popela. Výroba se vrací na předkrizovou úroveň

Výrobci osobních vozů v Česku dokončili za první tři měsíce roku přes 353 tisíc automobilů. Naposledy se jim tak dařilo v „předcovidovém“ roce 2019.

Automobilky vstávají z popela. Výroba se vrací na předkrizovou úroveň
Výroba ve Škodě Auto (ilustrační foto) | VIZ UALNI / Shutterstock.com

České automobilky se letos dál potýkají s problémy v dodávkách komponent. Například kolínská Toyota kvůli tomu zastavila výrobu na celý únor, rušení směn se nevyhnulo ani Škodě Auto.

Přesto se automobilovému průmyslu v prvních třech měsících roku podařilo vrátit na úrovně produkce, jichž dosahoval naposledy před pandemií, tedy v době, kdy ještě dodavatelské řetězce fungovaly bez potíží. Celkem se tak v Česku vyrobilo 353 tisíc nových osobních vozů – téměř o třetinu více než za stejné období loni.

Nejvíc si oproti roku 2022 polepšila Škoda Auto. Od ledna do března opustilo její výrobní závody přes 231 tisíc aut, což je oproti loňsku o 42 procent více. O necelou pětinu – na 88 tisíc vozů – v letošním prvním čtvrtletí zvýšila produkci nošovická továrna Hyundaie.

Lépe než loni se i navzdory měsíčnímu přerušení provozu dařilo nakonec i Toyotě. Výsledek necelých 34 tisíc vozů je zhruba o pět procent lepší než před rokem.

Drtivá většina vozů vyrobených v Česku má stále spalovací motory, postupný růst podílu plug-in hybridů a čistě elektrických automobilů ale pokračuje i letos. V obou kategoriích produkce vzrostla na více než 41 tisíc, což představuje 11,7 procenta z celkového počtu vyrobených vozů.