Ať beton teče proudem
Správci dálnic odblokovali navzdory varování antimonopolního úřadu mnohamiliardový balík zastavených staveb
redaktor
V takové situaci ještě Česko nebylo. Stavba dálnic a silnic bezmála za deset miliard korun stála dlouhé měsíce jen proto, že nebylo jasné, jestli je vítěz zakázky opravdu vítězem. Aby bylo jasno: jde o nově založenou dceřinou firmu Metrostavu jménem Metrostav Infrastructure.
Ač v zakázkách u Ředitelství silnic a dálnic uspěla, nikdo nevěděl, jestli může, nebo nemůže odkazovat na zkušenosti, které její tým získal v mateřském Metrostavu. Bez referencí by totiž zakázku vyhrát nemohla.
Po nedávném rozhodnutí antimonopolního úřadu se zdálo být jasno: nově vzniklý Metrostav Infrastructure splnil podmínky zadání a tendr vyhrál oprávněně. Ředitelství silnic neskrývalo radost, že se může konečně začít stavět, a odblokovalo celý mnohamiliardový balík. Nyní se ovšem ukazuje, že situace je mnohem složitější a může způsobit další drahá zdržení.
Proč ta klička
Nejde jen o akademické spory ohledně výkladu veřejné zakázky. Třeba na jihu Čech čekají lidé na stavbu D3 mezi Třebonínem a Kaplicí. Vyhrál ji právě Metrostav Infrastructure, když nabídl, že 8,5kilometrový úsek postaví za 1,87 miliardy, což je 79 procent toho, co Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předpokládalo.
Od jara se ale nic neděje, stejně jako na čtrnácti dalších úsecích silnic a dálnic, kde firma uspěla s nejlepší cenou. ŘSD si totiž nebylo úplně jisté, jestli může s firmou Metrostav Infrastructure podepsat smlouvu. „Dceřinka“ Metrostavu je nová firma, teoreticky bez zkušeností v oboru, které jsou ovšem při tak velkých stavbách nutné.
Zde je třeba vysvětlit, proč se tedy do soutěží nepřihlásil sám Metrostav, jako tomu bývalo v minulosti. Důvodem je, že firma byla zapletena do korupční kauzy Davida Ratha a od soudu nepravomocně dostala zákaz účasti na veřejných zakázkách. Soudce ji uznal vinnou z podílu na manipulaci s tendry na stavebních zakázkách v nemocnicích v Kolíně a Kladně. Kromě tříletého zákazu účastnit se veřejných zakázek dostal Metrostav ještě desetimilionovou pokutu.
Své aktivity, konkrétně čtvrtou divizi silničních staveb, začal Metrostav ještě před soudním verdiktem převádět do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure. Tím se vyřešil problém se zákazem, ale vznikl jiný – firma pod novým názvem nemá reference a v branži existuje jen rok, tedy vlastně neplní jiné podmínky zadání veřejných zakázek.
Vyhráno, nebo ne
Před pár dny vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zatím nepravomocné rozhodnutí o tom, jestli se dají reference Infrastructure uznat při stavbě obchvatu Čebína na jižní Moravě. A prý dají. „Úřad ve svém rozhodnutí konstatoval, že dodavatel Metrostav Infrastructure splnil podmínky pro účast v zadávacím řízení, když prokázal technickou kvalifikaci prostřednictvím referenčních zakázek realizovaných Divizí 4, jež byla částí závodu společnosti Metrostav a.s. a která byla následně odprodána právě společnosti Metrostav Infrastructure,“ píše antimonopolní úřad.
Zhruba půlmiliardový tendr se tak stal průlomem pro další zastavené zakázky. ŘSD ho označilo za precedens. „Čekali jsme na rozhodnutí, které bychom jako precedens použít mohli,“ přiznal mluvčí ŘSD Jan Studecký. Státní organizaci totiž tlačil čas. Už v listopadu končí některým drobnějším opravám zadávací lhůty a musela by soutěže zrušit.
Radost pochopitelně zněla i z Metrostavu. „Rozhodnutí v případu Čebín vnímáme jako potvrzení našeho dlouhodobého stanoviska – reference, které máme, jsou relevantní a pro zadavatele dostatečné. Věříme, že poslední kroky ÚOHS, včetně rozhodnutí o neoprávněném vyloučení Metrostav Infrastructure v tendru na odpočívku Střechov pro ŘSD ČR, nás od stolu a právních bitev vrátí zpátky do terénu a holínek,“ reagoval Zdeněk Ludvík, ředitel a předseda představenstva Metrostav Infrastructure.
Střechov je dalším dílkem do skládačky. ŘSD firmu vyhlásilo vítězem soutěže na modernizaci odpočívky, pak ji v polovině letních prázdnin vyloučilo. Po stížnosti Infrastructure u ÚOHS je nyní „dcera“ zpátky ve hře.
Výbušný balík
Příběh se zdánlivě dobrým koncem, ve kterém se ihned odblokuje zhruba desetimiliardový balík investic, se však znovu začíná zamotávat. Zaprvé, je tu konkurence, která protestuje. „Uvedené rozhodnutí je pro nás překvapením. Úřad si musel být vědom toho, že zveřejnění nepravomocného rozhodnutí bude mít vliv na další zadávací řízení v řádech miliard. Jsme připraveni využít všech možností, které nám právní řád České republiky poskytuje,“ vyjádřila se společnost Eurovia CS ústy své mluvčí Ivety Štočkové. Eurovia je tvrdým konkurentem Metrostavu v řadě projektů. A napadá dokonce i ty, kterých se nakonec sama ani nezúčastní.
ŘSD reaguje tím, že klíčové je pro něj právě stanovisko ÚOHS. Jenže antimonopolní úřad samotný upozorňuje, že je ošemetné brát případ Čebín jako precedens. „Úřad jednoznačně konstatoval, že u každého zadávacího řízení je potřeba posuzovat splnění kvalifikačních předpokladů samostatně a s ohledem na specifické podmínky daného řízení,“ řekl mluvčí Martin Švanda. Jinými slovy, úřad dává ruce pryč od postupu ŘSD, které začalo stavby odblokovávat, a vůbec nezaručuje, že do některé ze staveb desetimiliardového balíku příště „nehodí vidle“.
Že tento předpoklad nemusí být daleko od pravdy, ukazuje rozhodování u obchvatu Jihlavy. Sdružení stavitelů Colas CZ a Eurovia CS si v roce 2020 stěžovalo u antimonopolního úřadu na Kraj Vysočina, investora stavby. Šlo také o reference vítěze, „nové“ firmy Metrostav Infrastructure. Stěžovatelé byli tehdy úspěšní, ÚOHS zakázal kraji podepsat smlouvu. Případ byl ale v několika detailech specifický, například ve způsobu a postupu prokazování referencí. Platí tedy, stejně jako u Čebína, že nelze používat výsledek paušálně.
To ovšem nebrání konkurenci na tento rozpor upozorňovat. „Můžeme se jen domnívat, jaká byla motivace pro takovou změnu názoru,“ uvádí Eurovia CS. Kraj mezitím na stavbu obchvatu vypsal nový tendr. A opět ho vyhrála dcera Metrostavu.
Jdeme dál
Nakonec je tu ještě jeden otazník. Nejde už o reference, ale o fakt, jestli tah Metrostavu se založením dceřiné firmy nebyl motivován snahou obejít zákon a vyhnout se stopce na státní zakázky. Firma sama tvrzení vyvrací. „První úvahy o přeměně Divize 4 Metrostavu na samostatnou akciovou společnost se objevily na přelomu let 2008 a 2009. Společnosti určené výhradně pro výstavbu infrastruktury mají totiž všechny významné stavební koncerny na evropských trzích a jedná se o efektivní model,“ řekl ředitel firmy. Podobně podle něj vrcholový management Metrostavu v minulosti postupoval při vyčlenění developerských činností z divize do společnosti Metrostav Development.
Přesto tento krok může stavby bezmála za deset miliard ohrozit. Seznam Zprávy letos v únoru citovaly z podání, jež poslal žalobce Adam Borgula vrchnímu soudu před rozhodováním o jiném případu s Metrostavem; tehdy šlo o opravu hřebčína v Kladrubech. Žalobce se otřel i o vznik Metrostav Infrastructure, což je pro nynější kauzu zajímavé. „Jednání obžalované společnosti Metrostav může být vedeno snahou vyhnout se právě tomuto trestu,“ napsal státní zástupce s odkazem na řešenou kauzu.
ÚOHS o „kličce s dcerou“ nerozhodoval, ale připouští, že do budoucna to problém být může, pokud kauzu někdo otevře. „Lze si představit, že okolnosti kvalifikovanosti Metrostav Infrastructure mohou vzbuzovat i řadu dalších otázek, které doposud nebyly rozhodovací praxí Úřadu řešeny,“ řek Martin Švanda z ÚOHS.
Je zřejmé, že na jásot nad odblokováním zakázek je ještě brzy. Situace kolem Metrostav Infrastructure je ale dvojsečná. Pokud by měla být jeho pozice zpochybněna, těžko se bude hledat firma, která postaví obchvaty a dálnice za jeho bezkonkurenčně nejnižší cenu.
Které stavby stály kvůli nejistotě kolem Metrostav Infrastructure
• D3 Třebonín – Kaplice-nádraží (2389 mil. Kč)
• D6 Krupá, přeložka (1945 mil. Kč)
• D7 Chlumčany, zkapacitnění (1733 mil. Kč)
• I/33 Jaroměř, obchvat (863 mil. Kč)
• I/53 Znojmo–Lechovice (443 mil. Kč)
• D1 rozšíření odpočívky Střechov, km 52,0 – levá strana (176 mil. Kč)
• D10 Benátky nad Jizerou – Kbel, PHS, oprava vozovky a odvodnění (105 mil. Kč)
• D10 LS Benátky n. J. – Tuřice, oprava povrchu vozovky (179 mil. Kč)
• D35 rekonstrukce CB vozovky km 288,7–292,8 vpravo (260 mil. Kč)
• I/11 Ostrava–Vřesina, mosty ev. č. 11-136..1 a 11-136..2 – protihluková opatření (12 mil. Kč)
• I/22 Strakonice, most ev. č. 22-038 (17 mil. Kč)
• I/34 Havlíčkův Brod, most ev. č. 34-045 (35 mil. Kč)
• I/34 Lásenice – Horní Žďár (66 mil. Kč)
• I/38 Skuhrov, most ev. č. 38-059 (17 mil. Kč)