Masové propouštění zaměstnanců, chaotické zásahy do fungování sociální sítě a nakonec obnovení některých kontroverzních, dříve zablokovaných účtů. Nový majitel Twitteru Elon Musk toho za pouhý měsíc od dokončení akvizice stihl hodně. A zároveň svými kroky mnoho lidí naštval – a to včetně inzerentů.
Tento týden se ovšem Musk pustil do zatím nejriskantnější akce: vyhlásil otevřenou válku technologickému obru Apple. A to – jak jinak – prostřednictvím svého twitterového účtu.
Majitele sociální sítě k akci vyprovokovalo, když se výrobce iPhonů nebo iPadů rozhodl stáhnout téměř veškerou inzerci, kterou na Twitteru zadával. Svoji nelibost ovšem Elon Musk vyjádřil svým tradičně neomaleným způsobem, když rozhodnutí vedení firmy okomentoval otázkou: „Nenávidí Apple svobodu ve Spojených státech?“
Muskovu naštvanost není těžké pochopit. Podle agentury Bloomberg Apple patří dlouhodobě k největším inzerentům na Twitteru. Ročně prý za reklamu na sociální síti utrácí na sto milionů dolarů. V kancelářích Twitteru prý dokonce fungoval samostatný tým, který váženého klienta obsluhoval. I ten ale Musk rozprášil.
Miliardář ovšem v otevřeném souboji s šéfem Applu Timem Cookem neriskuje „jen“ ztrátu posledních kousků inzerce. Firma navíc údajně pohrozila, že stáhne aplikaci Twitteru ze svého online obchodu Apple Store. To by znamenalo, že Muska odřízne od více než 1,5 miliardy zařízení, která obchod využívají pro stahování aplikací či aktualizací softwaru.
Aby Elon Musk hrozbu takové katastrofy odvrátil, snaží se získat na svoji stranu veřejnost, respektive bezmála 120 milionů lidí, kteří sledují jeho profil na Twitteru. Proto nejenže spor vykresluje jako souboj o svobodu slova, ale zároveň upozorňuje, že si Apple strhne třicet procent z každé transakce uskutečněné v Apple Storu. „Věděli jste, že Apple uvaluje skrytou třicetiprocentní daň na všechno, co si v Apple Storu kupujete?“ napsal Musk.
Méně reklamy
Společnost Apple nebyla jedinou bohatou firmou, která už inzerci z Twitteru stáhla. Kromě ní odešly také třeba farmaceutická společnost Pfizer nebo potravinářská firma General Mills. Zdůvodnění bylo v jejich případě podobné: Twitter pod Muskem je příliš chaotický, nevyzpytatelný a může představovat reputační riziko.
Inzerentům nejenže vadí například obnovení účtu amerického exprezidenta Donalda Trumpa a dalších kontroverzních postav. Obávají se také, že propuštění podstatné části zaměstnanců povede k tomu, že platforma nebude schopná potlačovat nenávistné projevy a dezinformace části uživatelů. Jinými slovy, že se Twitter promění v nevábně páchnoucí stoku.
Vzhledem k nevoli inzerentů a obecně nepříliš příznivému stavu na trhu s online reklamou se proto Elon Musk od svého nástupu do firmy snaží snížit závislost na inzerentech. Kvůli tomu představil plán, podle něhož si za „nadstandardní“ služby, například modrou ikonu potvrzující pravost účtu, budou muset uživatelé platit osm dolarů měsíčně.
Jak ale upozorňuje agentura Bloomberg, úspěch tohoto plánu je prozatím velmi nejistý. Dosud představovaly platby od inzerentů na devět desetin celkových příjmů Twitteru. Nahradit tyto peníze předplatitelským modelem prý nebude vůbec jednoduché.