Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Američané se chtějí zbavit závislosti na Číně. Postaví gigantickou rafinerii lithia

Největší americká fabrika na zpracování lithia vyroste v Oklahomě. Ročně vyprodukuje padesát tisíc tun suroviny pro baterie.

Američané se chtějí zbavit závislosti na Číně. Postaví gigantickou rafinerii lithia
Ilustrační foto | Shutterstock.com

Výroba i prodeje elektromobilů ve Spojených státech v posledních letech i díky štědré státní podpoře rostou. Automobilový průmysl je ale stále při produkci do velké míry závislý na dovozu ze zahraničí. Většina baterií dnes pochází z Číny, Japonska nebo Jižní Koreje. 

Automobilky a výrobci baterií tak už loni představili plány, podle nichž v příštích několika letech investují do navyšování kapacity stávajících a výstavby nových gigafactory na čtyřicet miliard dolarů. Vedle toho se připravují také investice, které mají zajistit dostatek vstupních surovin pro výrobu akumulátorů pro elektromobily. 

Jednou z nich je dosud vůbec největší rafinerie na zpracování surového lithia. Postaví ji společnost Stardust Power, a to konkrétně ve městě Muskogee v Oklahomě.

Lokalitu si vybrala pro její výhodnou polohu, díky které bude moci k přepravě lithiové solanky do továrny využít přístav Muskogee na plavebním systému McClellan-Kerr Arkansas River. Využít chce také dlouholeté tradice města v oblasti ropného a plynárenského průmyslu, což zajistí dostatek kvalifikované pracovní síly. 

Co stojí za úspěchem čínských automobilek, které nyní v elektromobilitě válcují evropskou konkurenci? Podle hlavního analytika Hrot24 Miroslava Zámečníka to je kromě předvídavosti také průmyslová špionáž. Více ve videu. 

Hrotcast

Rafinerie se začne stavět už v první polovině letošního roku a po dokončení by měla být schopna dodávat na padesát tisíc tun lithia pro baterie. Jelikož se do jednoho akumulátoru spotřebuje v průměru kolem osmi kilogramů kovu, měla by tato produkce vystačit na výrobu více než šesti milionů baterií ročně. 

„V současné době neexistuje ve Spojených státech žádná rozsáhlá rafinerie lithia pro baterie. Až bude naše nová rafinerie lithia plně v provozu, urychlí energetickou transformaci Ameriky a podpoří místní ekonomiku Oklahomy,“ vysvětluje šéf Stardust Power Roshan Pujari. S investicí, jejíž výši firma nezveřejnila, vydatně pomůže také erár. Státní a federální dotace by měly přesáhnout 250 milionů dolarů.