Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

USA masivně zadotují elektromobilitu. Na dobíjecí infrastrukturu dají přes 600 milionů dolarů

Zájem o elektromobily ve Spojených státech ochlazuje kvůli nedostatku dobíjecích stanic. Ministerstvo dopravy to chce zvrátit pomocí stamilionových dotací. 

USA masivně zadotují elektromobilitu. Na dobíjecí infrastrukturu dají přes 600 milionů dolarů
Přestože loni každé desáté auto prodané ve Spojených státech poháněla elektřina, tempo růstu prodejů aut na baterii klesá. | foto Shutterstock.com

Americké ministerstvo dopravy chystá masivní finanční impulz, který má oživit uvadající zájem o elektromobilitu. Přestože loni každé desáté auto prodané ve Spojených státech poháněla elektřina, tempo růstu prodejů aut na baterii klesá.  

Prodejci uvádějí dvě hlavní příčiny vlažnějšího zájmu: příliš vysoké ceny elektromobilů a nedostatečnou dobíjecí infrastrukturu. 

Právě druhé „úzké hrdlo“ chce ministerstvo uvolnit dotacemi za více než 620 milionů dolarů. Peníze mají směřovat téměř na pět desítek projektů ve 22 amerických státech, a to především ve venkovských a sociálně slabších oblastech. 

Podle ABC News projekty zahrnují například deset milionů dolarů pro ministerstvo ochrany životního prostředí státu New Jersey na výstavbu dobíjecích stanic pro obyvatele vícebytových domů ve znevýhodněných a venkovských komunitách. 

Dalších patnáct milionů dolarů dostane Marylandské centrum čisté energie na vybudování téměř devadesáti dobíjecích stanic pro elektromobily po celém státě, část peněz inkasuje Coppinova státní univerzita, historicky první černošská univerzita v Baltimoru. Okres Contra Costa v severní Kalifornii rovněž obdrží patnáct milionů dolarů na vybudování nabíjecích stanic v pobočkách místních knihoven a téměř 1,5 milionu bude směřovat indiánskému sdružení Chilkoot ve městě Haines na Aljašce. 

V současnosti ve Spojených státech funguje na 170 tisíc dobíjecích stanic, od nástupu prezidenta Joea Bidena do funkce vzrostl jejich počet více než o dvě třetiny. Podle závazku Bidenovy administrativy by jich ale do konce roku 203O mělo být alespoň půl milionu. 

Podle ministerstva dopravy se během Bidenova funkčního období počet modelů elektromobilů vyráběných v USA zdvojnásobil a do konce roku očekávají, že se opět zdvojnásobí. Prodej elektromobilů se zčtyřnásobil – loni se jich prodalo 1,4 milionu. Na silnicích jezdí více než čtyři miliony elektromobilů. 

Podporou elektromobility Bidenova administrativa sleduje nejen ekologické cíle, ale má také ekonomickou motivaci. Má pomoci posílit americký automobilový průmysl především vůči čínské konkurenci. „V současnosti se rozhoduje o tom, zda se budou elektromobily skutečně vyrábět v Americe americkými pracovníky a zda se jejich výhody dostanou ke všem Američanům. Cílem politiky prezidenta Bidena je zajistit, aby odpověď na obě tyto otázky byla kladná,“ vysvětluje ministr dopravy Pete Buttigieg.