Aerolinky jsou nenažrané, jde jim jen o zisk a nízké náklady, říká Jan Papež
Letošní letní sezóna přinesla dramatický nárůst cestujících, létá asi o 15 procent víc lidí než v předchozích letech. Proč musí turisté čekat na letištích někdy až desítky hodin? Hostem podcastu Echo Pavla Štrunce byl Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.
Autor podcastů
„Letadlo musí zvládnout pět až šest letů denně. Když se zdrží, následuje efekt domina. Letecké společnosti nemají dostatečnou rezervu kapacit a posádek, což vede k extrémním zpožděním. Pro cestující to znamená čekání bez adekvátní podpory. Lidé na letišti by měli být poctivě informováni a měl by jim být zajištěn hotel, když se letadlo zpozdí o 18 hodin,“ říká Papež.
Další systémový problém spočívá v nedostatečné komunikaci a podpoře ze strany leteckých společností. „Jsme málo důrazní vůči leteckým společnostem. Formuláře pro reklamace jsou skryté, call centra neexistují a často komunikujete jen s AI,“ dodává Papež.
V rozhovoru Jan Papež kritizuje Evropskou unii za nedostatečnou regulaci leteckého průmyslu. Uvádí, že Evropská unie na tuto oblast zcela rezignovala, což vytváří nerovné podmínky mezi leteckými společnostmi a jinými službami. „Stávka je považována za vyšší moc, podobně jako bouřka nebo výbuch sopky. To znamená, že stávka letištního personálu nevede k žádné kompenzaci pro cestující,“ kritizuje Papež evropské předpisy, které vedou k tomu, že cestující nejsou odškodněni za problémy způsobené stávkami letištního personálu nebo leteckých společností.
Evropská unie by podle něj měla více zasahovat a zavádět přísnější a jasnější pravidla na ochranu práv cestujících v letecké dopravě. Letecké společnosti čelí velkému tlaku na nízké ceny a vysoké zisky, což vede k zanedbávání komfortu cestujících. „Manažeři vidí pasažéry jako substrát, ne jako klienty, o které by se měli starat,“ uzavírá Papež. Tento postoj musí změnit, pokud má letecký průmysl uspokojit rostoucí poptávku a zajistit příjemný cestovní zážitek.
Více se dozvíte v podcastu.