Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Ztráta komparativní výhody

Česko mělo po první vlně koronaviru výhodu, že ji zvládlo, byť za cenu rozsáhlé a ekonomicky velmi nákladné uzávěry. Směrem do zahraničí to znamenalo signál, že když na to přijde, dovedeme přijmout bolestivá, ale účinná opatření.

Ani makroekonomická čísla po první vlně v mezinárodním srovnání nevypadala špatně, vše nasvědčovalo tomu, že země bude schopna si vybrat dividendu v podobě rychlého oživení. 

Teď nám pomalu začíná docházet, že za všechno se platí, i za nedostatek obezřetnosti, jehož vinou přišla druhá vlna. Na vedlejší efekt v podobě ztráty reputace a komparativní výhody jako „bezpečné země“ upozornil šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Pozitivní image v evropských zemích, odkud bylo možné počítat s návratem turistů nejdříve, je fuč, a Německo, nejvydatnější zdroj kupní síly v blízkém okolí, je pro české hoteliéry a restauratéry v podstatě ztraceno.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit