Zelený krach. Ani miliarda dolarů nepomohla výrobci paliv z odpadů

Americká firma Fulcrum BioEnergy získala prostředky na rozvoj od velkých společností, jako jsou BP, United Airlines, Cathay Pacific a Japan Airlines. Přesto je před krachem.

Zelený krach. Ani miliarda dolarů nepomohla výrobci paliv z odpadů
Biopaliva, ilustrační foto | Shutterstock.com

Příklad americké společnosti Fulcrum BioEnergy ukazuje na ošemetnou sázku na zelené technologie, pokud nedokážou v delším časovém horizontu bez dotací na trhu uspět. Průkopník udržitelných paliv, která se vyrábějí z odpadních materiálů, nedokázal ani přes obrovské finanční sumy, které získal od zavedených hráčů v leteckém průmyslu, na trhu s palivy přežít.

Od leteckých společností United Airlines, Cathay Pacific, Japan Airlines plus od ropného gigantu BP získala firma Fulcrum přes miliardu dolarů na rozvoj a komercionalizaci svého obchodního modelu. Spočíval v tom, že přemění bioodpad z amerických domácností na udržitelné palivo pro letadla a nákladní automobily, které bude produkovat výrazně méně skleníkových plynů než tradiční paliva vyrobená z ropy.

Agentura Bloomberg uvedla, že firma nedávno propustila téměř všechny své zaměstnance, kterých byla zhruba stovka, a také měla podle bývalých zaměstnanců zastavit výrobu zelených paliv. Signalizuje to zánik celé společnosti a neúspěch snah o průlom v produkci udržitelných paliv pro letecký průmysl. Není jasné, kdo ještě ve firmě pracuje, protože vedení společnosti na dotazy novinářů nereaguje a nefungují ani firemní webové stránky.

Vyvstávají také otázky ohledně budoucnosti továrny na zelená paliva v Nevadě u města Reno v hodnotě přes 200 milionů dolarů. Výrobní závod měl od spuštění v roce 2022 technické problémy. Společnost Fulcrum navíc plánovala další provozy na zpracování odpadu v amerických státech Indiana a Texas a také ve Spojeném království.

Kalifornská firma vznikla už v roce 2007 a byla označována za klíčového hráče v sektoru výroby zelených paliv. Vyvinula technologii, která drcený komunální odpad zplynovala a pak jej přeměnila na kapalné palivo. Pro letecké společnosti se jednalo o atraktivní surovinu, která by mohla snížit uhlíkovou stopu celého leteckého odvětví a utlumit kritiku klimatických bojovníků, kteří označují leteckou dopravu jako nejméně udržitelnou z pohledu produkce uhlíkových plynů.

Kalifornská firma měla od začátku problémy s plněním svých zelených slibů. Už v roce 2008 uváděla, že fabriku v Nevadě na přeměnu odpadů na paliva zprovozní v roce 2010. Termíny se pak několikrát posouvaly, padaly roky 2013, 2015, 2017.

Nakonec výroba začala až v roce 2022, ale produkovala také nadměrné množství kyseliny dusičné. Vedlo to k poškození drahého zařízení a dalšímu odkladu produkce zeleného paliva. K první expedici udržitelného paliva došlo až na začátku roku 2023.

I přes velkolepé PR firmy se mělo jednat o pouhých 350 galonů (1330 litrů) paliva. Množství, které je pouhým zlomkem objemu cisterny jednoho vagónu nákladního vlaku. A technické potíže pokračovaly také během minulého roku. Navíc loni v říjnu americká banka UMB oznámila, že Fulcrum nesplácí firemní dluhopisy, které použila na financování továrny v Nevadě. I když zatím firma oficiálně nepodala žádost o bankrot, je zřejmé, že její obchodní model komerční výroby zelených paliv zkolaboval.