Nejznámější světový výrobce elektromobilů Tesla čelí závažnému obvinění. Podle webu Business Insider (BI) totiž před lety prodával vozy s bateriemi, u nichž hrozilo samovznícení a vybuchnutí. Podle interních dokumentů navíc o riziku věděl.
V roce 2012 byla Tesla pod tlakem vlastních ambiciózních cílů ohledně produkce svého prvního kompletně elektrického sedanu Model S. Aby splnila produkční metu, musela v posledních měsících vývoje opravdu spěchat, podle všeho i za cenu zvýšeného rizika.
Zdroje BI tvrdí, že u chladícího systému baterií se objevil závažný problém: čas od času došlo k jeho prasknutí a úniku kapaliny. U baterií pak hrozilo riziko zkratování či dokonce výbuchu. O problému se ve společnosti vědělo, což dokládají i interní dokumenty, ke kterým získal BI přístup. Zaměstnanci na potíže upozorňovali, Tesla však i tak vozy prodávala.
„Každá část vozu od Tesly byla průlomovou inovací, takže bylo takřka zaručené, že nastanou vážné problémy s výrobou,“ okomentoval pro BI počínání Tesly Jeffrey Liker, průmyslový inženýr z University of Michigan. „Když uvádíte na trh nový komponent, tak na startu budete mít vždycky potíže. S vytékáním kapaliny byl problém,“ přiznává i nejmenovaný bývalý zaměstnanec Tesly.
Tomuto problému přitom podle všeho šlo zabránit. Neobjevil se totiž až při samotné sériové výrobě, ale už při prvotním testování, na které si Tesla najala externí firmu. Z něho vyplynulo, že chladící systém má slabá místa, Tesla ale údajně výsledky ignorovala.
Automobilka miliardáře Elona Muska teď čelí vyšetřování ze strany amerických úřadů. National Highway Transportation Agency dokonce řeší i podezření, podle něhož se Tesla měla snažit problém zamaskovat. Do vozů prý instalovala software, který měl omezit dojezd vozu na jedno nabití tak, aby se riziko poškození baterie snížilo.
Vyšetřování ohledně vadných baterií není jediný problém, který teď Tesla řeší. Jejímu renomé nepomohou ani výsledky studie Initial Quality Survey, který dotazníkovou metodou zkoumá množství problémů, které museli zákazníci řešit tři měsíce po pořízení vozu. Z dvaatřiceti zkoumaných značek se Tesla dokonce umístila na úplně posledním místě, když na sto prodaných aut měla hlášených 250 problémů.