Volvo EX90 je jako létající koberec, říká žena, která vedla vývoj nového vozu
Na trh brzy zamíří nové SUV od Volva, plně elektrická EX90. Posádce doručí nejmodernější technologie a nejvyšší úroveň bezpečí. Auto má být pro švédskou automobilku milníkem. Mluvíme o něm s Hande Ergitürk, produktovou šéfkou projektu EX90. Vystudovala strojní inženýrství na Technické univerzitě v Istanbulu. "Kde nás bylo jen deset žen na dvě stě studentů", říká o začátcích své kariéry.
Během představování EX90 jsem narazil na zajímavé spojení slov „švédská promyšlenost“. Co pro vás znamená?
Myslím, že je to způsob, jak říct, že naše technologie je plně zaměřená na člověka. Řeknu vám hned konkrétní příklad: pro mě jsou to LED diody v interiéru, které minimalizují modré světlo ve světelném spektru. Když jste dlouhou dobu vystaveni modrému světlu, může to unavit oči nebo způsobit bolesti hlavy. Mohli jsme si vybrat jakékoliv světelné spektrum, ale zvolili jsme to, které nejlépe napodobuje přirozené denní světlo, protože je nejlepší pro lidské zdraví a nejpohodlnější pro oči. Také minimalizuje riziko bolestí hlavy a je nejvíce slučitelné s lidským cirkadiánním rytmem. Takže jde o náš způsob, jakým tvoříme celý systém kolem pasažérů tak, aby je chránil, aby se cítili pohodlně.
Nejde tedy už jen o samotnou jízdu, ale o pocit?
Samozřejmě, jízdní vlastnosti automobilu jsou důležité, ale je tady řada věcí, které pomáhají k opravdu jedinečnému zážitku z jízdy. Třeba tichý interiér, který také přispívá k pohodlí. To je další způsob, jak posunout komfort posádky. Také velká panoramatická střecha je úžasná. Švédové milují přírodu a mít velkou panoramatickou střechu, když projíždíte lesy a vidíte všechny ty stromy, dává pocit propojení s přírodou. Pocit, že nejste jen uzavřeni v kabině.
Jste projektovou lídryní projektu EX90, dohlížíte na auto jako celek, přesto -– máte nějaké oblíbené části vozu?
Zmiňovala jsem ony LED diody, podsvícené dřevěné panely, to jsou podle mě skutečně krásné a elegantní prvky. To je jeden příklad. Exteriér a interiér celého auta působí elegantně, moderně, klidně a velmi švédsky. Ale zároveň je tam řada vyspělých technologií, která nejsou na první pohled vidět. Kdybych chtěla do našeho rozhovoru vnést poetiku, tak jde prostě o takového klidného a elegantního tvora, který vypadá dobře, ale zároveň má v sobě skryté vyspělé inteligentní technologie.
Nové Volvo EX90 posouvá značku do nové technologické éry, co to konkrétně znamená?
Je to spousta věcí: především to auto je chytré, opravdu inteligentní. Základním prvkem je software, který jej protkává: je vyspělý, rychlý, stabilní a bezpečný. Samozřejmě, auto je plně elektrické – to samo znamená, že míří do budoucnosti, na kterou je skvěle připraveno. Všechny tyto elementy přenáší Volvo do nové technologické éry. V detailu to znamená, že přecházíme na jednotnou technologii, jednotný software. Dříve jsme měli v autě zabudované řídicí jednotky, každá s vlastními algoritmy, které nám poskytovali jiní dodavatelé. Nově jsme si vzali vše pod svá vlastní křídla: algoritmy i software a integrovali je dohromady tak, aby spolu komunikovaly. Nyní máme dva hlavní počítače, které fungují jako mozek auta. Vyvíjíme náš interní software, což nám umožňuje větší flexibilitu a rychlost. To znamená, že můžeme rychleji vyvíjet nové funkce a nejsme závislí na třetích stranách. Z pohledu zákazníka to znamená, že jejich auto se časem dál zlepšuje a vyvíjí, protože se učíme z dat a můžeme přidávat nové funkce.
Volvo vnímám jako synonymum pro bezpečnost. Můžete zmínit bezpečnostní funkce, které auto má?
Má všechny známé bezpečnostní funkce, které má XC90, a navíc přidává několik nových. Máme nejpřesnější sadu senzorů, které detailně analyzují vnější i vnitřní prostředí. Máme LiDAR, který kombinuje kamery a ultrazvukové senzory, tak aby se získala různá data a propojila se dohromady. To přináší novou úroveň bezpečnosti. Pracujeme také s dvěma vnitřními kamerami, které čtou úroveň pozornosti řidiče. V budoucnu počítáme i asistentem s umělou inteligencí. Další novinkou je vnitřní radar, který pokrývá celý interiér, včetně prostoru pro nohy, mezi sedadly, i ve třetí řadě a dokonce i v zavazadlovém prostoru. Má za úkol zjistit, zda tam není živá bytost, jako dítě nebo mazlíček a je schopen upozornit na to, pokud by byli opomenuti, nebo jinak ohroženi na zdraví.
Jak jste zařídili, že je interiér tak tichý?
Volvo EX90 má nejtišší kabinu v historii Volva. Ve sloupcích jsme použili izolační pěnu a vrstvené materiály, které k tomu výrazně přispívají. Dokonce i konstrukce bateriového boxu je navržena tak, aby snižovala hluk. Udělali jsme s našimi inženýry hodně práce tak, aby byl prostor v autě luxusně tichý.
Používáte skutečné dřevo v interiéru?
Ano, v dekorativních panelech používáme skutečné dřevo, které je také podsvícené. V našich potazích používáme i pravou vlnu. Vlna je certifikovaná organizací NATIVA. Tato tkanina splňuje přísné standardy udržitelnosti týkající se dobrých životních podmínek zvířat i environmentálních a sociálních aspektů. Dřevěné panely mají certifikaci FSC, což zaručuje odpovědné hospodaření s lesy. A jde to skutečně do detailu: vždy, když se použije strom, je vysazen nový, aby se udržovala biodiverzita.
Jaké to pro vás osobně je, když řídíte novou EX90?
Je to jako létat na létajícím koberci, jako plout nad oblaky. Sedíte tam a cítíte pohodlí sedadel, která vás objímají. Užíváte si kvalitní materiály, světlo, klid a auto se hladce pohybuje po silnici. I když je to velké SUV, je neuvěřitelně obratné. Je to nádhera, pro mě je to skutečný požitek.
Jaké to je být ženou na tak významné pozici v automobilovém průmyslu?
Myslím, že mám, kromě vzdělání a zkušeností také to, co v Česku nazýváte ostrými lokty (smích). Vystudovala jsem strojní inženýrství na Technické univerzitě v Istanbulu a když na to vzpomínám, vybavuji si, jak nás bylo jen deset žen na dvě stě studentů. Zvykla jsem si na to, i když připouštím, že občas si uvědomím, že jsem na schůzce jediná žena. Ale mění se to a ve Volvu máme kulturu, která podporuje ženy na různých pozicích. Více žen vstupuje do technických oborů a průmysl se v tomto ohledu zásadně mění. Moje kariéra začala před 14 lety, ale nyní je to pracovní prostředí mnohem lepší. A moje cesta do Volva? Přijela jsem si do Švédska rozšířit vzdělání a po dokončení magisterského studia jsem začala pracovat ve Volvu v Göteborgu. Víte, Göteborg je prostě město Volva (úsměv), protože tu je tolik továren a tolik lidí, kteří pro naši značku pracují.