Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Elektroválka. Volkswagen chce porazit Teslu jejími zbraněmi

Německý koncern chce být jedničkou v prodeji elektromobilů. Kromě softwaru investuje i do výroby akumulátorů, aby byly co nejlevnější.

Elektroválka. Volkswagen chce porazit Teslu jejími zbraněmi
ilustrační foto | Shutterstock.com

Elon Musk a jeho Tesla zpopularizovali elektromobily a udělali z vlastnictví luxusních vozů prestižní záležitost. Nyní přichází německý koncern Volkswagen s naprosto pragmatickým přístupem: Elone, díky, teď to začneme dělat jako zkušená automotive firma a za pár let budeme v prodejích elektromobilů jedničkou na trhu, jako je tomu v případě běžných osobních aut.

Tak lze vnímat poslední vyjádření šéfa automobilky z Wolfsburgu Herberta Diesse, který oznámil, že v segmentu elektrovozů chce koncern zaujmout pole position, tedy první místo na startovacím roštu v pomyslném závodě o prodeje.

V případě automobilky, která vlastní i mladoboleslavskou Škodu Auto, to znamená fakticky okopírování věcí, které Teslu proslavily. Jednak mnohem větší investice do softwaru vozů, jenž bude pravidelně aktualizován – od léta by to mělo být každé tři měsíce. A pak obří investice do produkce akumulátorů s tím, že se musí vyrábět co nejlevněji. 

Do roku 2030 chce mít Diess v Evropě k dispozici šest továren na výrobu akumulátorů s investicí 29 miliard dolarů (643 miliard korun). K tomuto datu má Volkswagen generovat 60 procent obratu z prodeje elektrických modelů. Plně elektrických modelů by značky VW, Audi, Porsche, Seat a Škoda měly nabízet až sedm desítek.

Zaplatí to investor

„Jedná se o zrcadlový obraz toho, co udělala Tesla. A funguje to,“ komentoval ambice německé automobilky berlínský analytik Matthias Schmidt. Ceny akcií koncernu na tyto zprávy reagovaly pozitivně a přiblížily se úrovni roku 2015 před vypuknutím emisního skandálu Dieselgate.

Investoři tak mají zaplatit přechod automobilky od spalovacího motoru k elektrickým motorizacím. Ne všichni manažeři, na rozdíl od Diesse, plně podporují kopírování strategie Tesly. I když uznávají, že Musk vnesl do sektoru velký impulz, kterému se musí i tradiční výrobci aut přizpůsobit.

Tesla je podle tržní kapitalizace nejhodnotnější automobilkou na světě (přes 600 miliard dolarů), vyrábí asi půl milionu vozidel ročně. Německý gigant s tržní kapitalizací 130 miliard dolarů vyrobí dvacetkrát tolik, tedy deset milionů vozů. A v prodejích elektromobilů dohání i Teslu. Loni prodal 230 tisíc aut.

Jednička do dvou let

Do dvou let by VW mohl Teslu předehnat, míní respektovaný německý odborník na automobilový sektor Ferdinand Dudenhöffer. Bodovat má kromě ID.3 i dalšími plně elektrickými vozy – SUV ID.4 a crossoverem ID.5. V Číně to má být i sedmimístný ID.6 X.

Analytik Benjamin Kallo z investiční banky Baird Teslu přirovnává k chytrým telefonům iPhone od Applu, které mají vlastní software. A Volkswagen k mobilům Samsung, jež používají operační systém Android. 

Volkswagen se snaží Teslu porazit koupí firem, které mu umožní technologický náskok konkurenta minimalizovat. Německá automobilka investovala například do americké firmy QuantumScape, jež se specializuje na vylepšování technických vlastností akumulátorů vývojem polovodičových baterií.

Nabíjení by se mohlo zkrátit na polovinu dnešního času, také dojezd se může zvýšit o třetinu použitím lehčích materiálů, slibuje Volkswagen. V automobilech ale nebudou nové baterie k dispozici dříve než po roce 2025. Cenu akumulátorů chce stlačit na polovinu i tím, že jejich velikost sjednotí, aby pasovaly do všech modelů. 

Analytici švýcarské banky UBS předpokládají, že v roce 2030 bude polovina prodávaných osobních vozů připadat na elektromobily, o deset let později už by měly ovládnout trh úplně.