Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Víc peněz pro handicapované

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) chce pomoci handicapovaným lidem s dopravou

Víc peněz pro handicapované
ilustrační foto | Shutterstock.com

Kvůli vysoké inflaci navrhl zvýšení měsíčního příspěvku na mobilitu z dnešních 550 na 900 korun. Příspěvek může čerpat kaž­dý občan, který splňuje podmínky na průkaz osoby se zdravotním postižením ZTP nebo ZTP/P a někam se dopravuje.

Částka může být využita na cokoli, preferovaný účel je ale na pohonné hmoty či jízdné ve veřejné dopravě. Ministerský návrh, který je nyní v připomínkovém řízení, předpokládá navýšení příspěvku od listopadu 2022.

Předseda Národní rady osob se zdravotním postižením Václav Krása již avizoval, že by navrhoval výraznější navýšení, alespoň na tisíc korun. „Příspěvek se přes čtyři roky neměnil a ceny dopravy a pohonných hmot prudce vzrostly,“ zdůvodnil to Krása. Loni stát vynaložil na příspěvek na mobilitu 1,67 miliardy korun. 

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit