Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Že sociální sítě ovládá progresivní levice? Nesmysl, velká část influencerů je pravicová

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Celý článek
0

Válka aerolinií. Malé jdou proti velkým kvůli klimatu

Nízkonákladové aerolinie v Evropě kritizují velké společnosti, jako je Lufthansa a Air France, že nemusí splňovat přísnější klimatická kritéria pro dlouhé lety.

Válka aerolinií. Malé jdou proti velkým kvůli klimatu
ilustrační foto | Shutterstock.com

Mezi zástupci evropských leteckých společností to vře. Menší nízkonákladové firmy si stěžují na to, že nová emisní pravidla mají poškodit hlavně menší hráče. Velké letecké společnosti, jež jsou často štědře dotované národními vládami, mají mít možnost si ulevit od striktních pravidel při provozování delších letů mimo Evropu.

Zástupci značek Ryanair, easyJet, Wizz Air a Jet2 požadují, aby letecké giganty, jako je Air France – KLM nebo Lufthansa, musely nakupovat emisní povolenky v rámci evropského systému ETS i pro delší mimoevropské lety, i když to zatím není v plánech Evropské komise a jejího klimatického balíčku Fit for 55.

Z dat Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu (Eurocontrol) přitom vyplývá, že dálkové lety způsobují více než polovinu veškerých emisí oxidu uhličitého v evropském leteckém sektoru. Velké společnosti platí za povolenky jen v případě devatenácti procent svých emisí, protože je systém omezen na vnitroevropský provoz. Naopak firmy, které létají převážně v rámci EU, platí za povolenky za osmdesát až devadesát procent emisí uhlíku.

Evropská komise navrhuje, aby se celý systém obchodování s povolenkami pro letecké společnosti zpřísnil. Regulace má ale platit jen pro Evropu. Jedním z argumentů je i to, že by nové opatření bylo mimo prostor Unie pro cizí společnosti právně nevymahatelné. Globálně má v letecké dopravě snižovat uhlíkové emise systém Corsia, jehož účinnost zůstává nadále sporná. 

Kritik z Irska

Zásadním kritikem Evropské komise je ředitel irského Ryanairu Michael O’Leary. Brusel podle něj jde na ruku velkým společnostem. „Neexistuje žádný důvod pro osvobození letů, zejména těch nepřímých, které nejvíce znečišťují životní prostředí,“ zdůraznil podnikatel. 

Také šéf maďarské společnosti Wizz Air József Váradi tvrdí, že se požadavky na ochranu klimatu – pokud jsou míněny vážně – mají vztahovat na všechny odchozí lety bez ohledu na cílovou destinaci.

Tento argument podporuje i nezisková organizace Transport & Environment (T&E), jež s odkazem na Eurocontrol uvedla, že většina emisí vzniká právě při dálkových letech nad čtyři tisíce kilometrů. Tyto spoje tvoří jen šest procent z celkového počtu letů z letišť v EU, ale vytvářejí 51 procent emisí v evropském leteckém sektoru.

Složitý systém výjimek podle menších leteckých dopravců povede k tomu, že se aerolinie budou vyhýbat reálnému snižování emisí ve formě dodatečných nákladů na čistší varianty paliv nebo povolenek a povede to k přesouvání uhlíkové zátěže do mimoevropských regionů. 

Podle ředitele T&E Williama Todtse je absurdní, aby lidé v EU létající do Madridu nebo Budapešti museli platit uhlíkové daně, ale pasažéři mnohem více znečišťujících letů do New Yorku nebo Singapuru nikoli. 

Globální evropští hráči v letecké branži naopak argumentují tím, že plošné zavedení emisních povolenek povede ke ztrátě konkurenceschopnosti vůči neevropským firmám.