Unilever zveřejnil výsledky hospodaření. "Zklamání", přiznává nový šéf

Potravinářský koncern Unilever zveřejnil výsledky hospodaření za rok 2023. Ačkoli tržby rostly, podíl značek na trhu oslabuje. „Je to zklamání,“ okomentoval statistiky globální ředitel Hein Schumacher.

Unilever zveřejnil výsledky hospodaření. "Zklamání", přiznává nový šéf
Nejznámější značky spadající pod koncern Unilever. | Unilever

Roční výsledky Unileveru zůstaly v řadě ohledů za očekáváními vedení tohoto globální potravinářského a drogistického konglomerátu. Tržby vzrostly za rok 2023 o sedm procent, zatímco obrat klesl o 0,8 procenta na 59,6 miliardy eur.

Větším problémem však pro Unilever je, že jeho značky ztrácejí své význačné místo na trhu. Ředitel firmy Hein Schumacher k tomu poznamenal, že v tomto ohledu jde o velké zklamání. „Konkrétně jde o konkurenceschopnost. Celkový výkon se musí zlepšit,“ sdělil v tiskovém prohlášení.

Unilever si v říjnu 2023 stanovil globální akční plán růstu. Zaměřen je na ekonomický růst, zvýšení celkového výkonu a posilování konkurenceschopnosti firmy. „Je třeba dělat méně věcí, lépe a s větším dopadem,“ sdělila firma.

Podle Heinze se zatím nenaplňuje požadavek na zvyšování konkurenceschopnosti. Některé ze značek potravin a drogistického zboží na jednotlivých národních trzích oslabují, a to kvůli tomu, že spotřebitelé hojně přecházeli na produkty privátních, zpravidla levnějších, značek obchodních řetězců. Podíl značek Unileveru na trhu se snížil na 37 procent z původních 48 procent v prvním čtvrtletí roku 2023.

Ve všech segmentech portfolia značek firma vykázala růst, ovšem nijak zásadní. V segmentu "krása" (beauty a wellbeing) vzrostly základní tržby o 8,3 procenta, v případě hygienických prostředků šlo o 8,9 procenta. Potraviny narostly o 7,7 procenta, výrobky spojené s péčí o domácnost o 5,9 procenta. Zvláštní komentář managementu firmy si vysloužil segment zmrzlina. Růst tržeb dosáhl v tomto případě jen 2,3 procenta. "Zklamání,“ uvádí se ve zprávě s tím, že se na tento segment management zvláště zaměří v dalším období.

Hein Schumacher, CEO Unileveru, není s výsledky firmy spokojený. Musíme se zlepšit, říká.
Zdroj: Unilever

Firma Unilever je globálním lídrem v oblasti potravin a drogerie. Do jejího portfolia spadá 400 značek, například Dove, Knorr, Signal, Hellmann´s, Cif, Ben & Jerry's. V Česku jí patří například značky Algida, Míša, Savo, Jar či Rama.

Hein Schumacher se stal globálním CEO Unileveru v červenci loňského roku. Nahradil Alana Jopea.