Umělé světy hojnosti: Nákupní centra jako nástroje manipulace
V posledních desetiletích se nákupní centra stala nedílnou součástí naší kultury. Ale všimli jste si někdy, že většina z nich postrádá okna? Tento architektonický prvek není náhoda, ale pečlivě promyšlená strategie.
šéfredaktor
Vše začalo v roce 1956 otevřením Southdale Center v Minneapolis, prvního plně uzavřeného obchodního centra navrženého rakouským architektem Victorem Gruenem. Tento koncept rychle změnil tvář maloobchodu v USA.
Absence oken má několik důvodů. Podle vyjádření Burta Flickingera pro CNN, odborníka na maloobchod, umožňuje obchodníkům maximalizovat prodejní prostor. Bez oken je více místa pro regály a stojany se zbožím.
Ale je tu i psychologický aspekt. Bez oken návštěvníci ztrácejí pojem o čase a počasí venku. "Když lidé mají pocit nadčasovosti a pohodlí, rodiny utrácejí více," vysvětluje Flickinger.
Interiér center je záměrně navržen tak, aby ohromil a udržel pozornost nakupujících. Umělé osvětlení vytváří iluzi věčného dne, zatímco fontány, rostliny a hudba vytvářejí příjemnou atmosféru.
Nepřítomnost oken má i ekonomické výhody. Thomas McMillan z Texas A&M University poukazuje na nižší náklady na vytápění a chlazení velkých prostor bez oken.
I když počet tradičních nákupních center v USA klesá, jejich popularita přetrvává, zejména mezi mladšími generacemi. Podle údajů Mezinárodní rady obchodních center navštívilo v roce 2023 nákupní centrum alespoň jednou měsíčně 54 % dospělých Američanů.
Nákupní centra se však vyvíjejí. Kristin Mueller z JLL poznamenává, že se stávají místy nejen pro nakupování, ale i pro zábavu, s kiny, restauracemi a zábavními parky.
Ať už se nám to líbí nebo ne, bezokenní nákupní centra zůstávají významnou součástí světového maloobchodu. Příště, až budete v takovém centru, třeba v nově znovu otevřeném nákupním centru Máj v Praze, možná si uvědomíte, jak důmyslně bylo navrženo, aby ovlivnilo vaše nákupní chování.