Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Tykač má chuť na ČEZ

Uhlobaron a vládce energetické skupiny Sev.en Energy Group Pavel Tykač investuje další miliardy korun do akcií polostátního energetického molochu ČEZ

Tykač má chuť na ČEZ
Pavel Tykač | foto Profimedia.cz

Jeho investiční vehikl Belviport Trading Limited chce podle Patria Finance koupit dalších 1,67 procenta akcií ČEZ. 

Jde až o devět milionů kusů akcií, které při současné hodnotě titulu na burze představují balík zhruba za 7,5 miliardy korun. Po dokončení obchodu bude mít Belviport v ČEZ na registro­vaném kapitálu a souvisejících hlasovacích právech podíl zhruba 2,7 procenta.

Podle prohlášení společnosti Belviport je ČEZ pro Tykače dlouhodobou finanční investicí. Tykač s ČEZ historicky často válčil, ale v poslední době oba důležití hráči české energetiky uzavřeli několik významných obchodů. V roce 2013 Tykač od ČEZ koupil elektrárnu Chvaletice a loni převzal také Počerady.