Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Trumpovy tarify mohou zvýšit dovoz a ceny pro spotřebitele, varují experti

Obchodní analytici varují před možnými důsledky nových tarifů, které navrhl bývalý prezident Donald Trump během úterní debaty. Trump obhajoval zavedení plošných tarifů až 20 % na veškeré dovozové zboží a dodatečných tarifů ve výši 60 % až 100 % na zboží z Číny, přičemž ignoroval obavy z vyšších cen pro spotřebitele.

Trumpovy tarify mohou zvýšit dovoz a ceny pro spotřebitele, varují experti
Trumpovy tarify mohou zvýšit dovoz a ceny pro spotřebitele, varují experti | www.shutterstock.com

Judah Levine, vedoucí výzkumu společnosti Freightos, připomíná historické zkušenosti. Během první Trumpovy administrativy v roce 2018 se náklady na přepravu kontejnerů z Asie na západní pobřeží USA zdvojnásobily během pouhých čtyř měsíců, když se dovozci snažili přemístit zboží před zavedením tarifů.

Lars Jensen, generální ředitel společnosti Vespucci Maritime, předpovídá: „Pokud Trump vyhraje volby, pravděpodobně uvidíme okamžitý nárůst objemů dovozu. Dovozci budou chtít urychlit některé zásilky v očekávání nových tarifů.“

Data společnosti Xeneta ukazují, že při posledním zvýšení tarifů na čínské importy v roce 2018 vzrostly trhy námořní přepravy kontejnerů o více než 70 %. Průměrné sazby spotového nákladu vzrostly z 33 000 Kč za FEU 1. ledna 2018 na 57 600 Kč za FEU do 1. listopadu 2018.

Peter Sand, hlavní analytik přepravních sazeb na platformě Xeneta, varuje: „Když se trhy námořní přepravy kontejnerů zvyšují, tyto náklady se přenášejí dál a nakonec cenu platí konečný spotřebitel.“

Trumpovy návrhy přicházejí v době, kdy jsou globální námořní dodavatelské řetězce již pod tlakem kvůli konfliktu v Rudém moři a riziku stávky v přístavech. Data Xeneta ukazují, že spotové sazby na obchod z Dálného východu na východní pobřeží USA vzrostly o 303 % mezi 1. prosincem 2023 a 1. červencem 2024.

Obchodní válka mezi USA a Čínou vedla také ke zvýšenému přesunu dodavatelských řetězců do Mexika. Podle zprávy společnosti Moody's se podíl čínských importů do USA snížil z téměř 19 % na začátku roku 2022 na 13,5 % na konci roku 2023, zatímco importy z Mexika vzrostly na přibližně 16 %.