V reakci na včerejší prezidentskou debatu, která se mimo jiné dotkla kontroverzního tématu konzumace domácích mazlíčků, využila Taylor Swift této příležitosti k vyjádření své podpory demokratické kandidátce Kamale Harrisové v nadcházejících prezidentských volbách.
Swift, jedna z nejvlivnějších osobností americké popkultury, sdílela své rozhodnutí podpořit Harris na Instagramu. Její prohlášení však nešlo jen o pouhou politickou preferenci. Zpěvačka se zaměřila na znepokojivý trend využívání umělé inteligence (AI) k šíření dezinformací.
„Nedávno jsem zjistila, že AI vytvořila falešnou verzi mě, která údajně podporovala kandidaturu Donalda Trumpa. Tento obsah byl dokonce zveřejněn na jeho stránkách,“ uvedla Swift ve svém příspěvku. „Tato zkušenost ve mně vyvolala obavy ohledně nebezpečí šíření dezinformací pomocí AI. Uvědomila jsem si, že musím být naprosto transparentní ohledně svých skutečných volebních plánů.“
Swiftina upozornění na deepfake AI přitahují pozornost k rostoucímu problému v digitálním světě. Profesorka Linda Bloss-Baum z Americké univerzity poznamenala, že právě osobní zkušenost s deepfake dodává Swiftině prohlášení jedinečný rozměr.
Problém deepfake se netýká jen celebrit. Noah Downs, právník specializující se na duševní vlastnictví a zábavní průmysl, upozorňuje na rostoucí trend AI imitátorů v reklamních kampaních. Situace už došla tak daleko, že i známá show „Shark Tank“ musela vydat veřejné prohlášení varující před podvody využívajícími AI k napodobování investorů z této show.
Swift se sama stala obětí nechtěného, AI generovaného pornografického obsahu, což podnítilo diskusi mezi zákonodárci o potřebě legislativního řešení tohoto problému.
Bloss-Baum zdůrazňuje, že zapojení celebrit jako Swift může přitáhnout větší pozornost zákonodárců k této otázce. „Jako dlouholetá lobbistka v zábavním průmyslu mohu potvrdit, že když jdete na Capitol Hill s celebritami sdílejícími své příběhy, získáte mnohem větší pozornost,“ dodala.
S blížícími se volbami však USA stále postrádají účinné legislativní nástroje k omezení šíření dezinformací na sociálních sítích, které jsou pro mnoho voličů hlavním zdrojem zpráv.