Z Facebooku i Twitteru ho „vykopli“, tak si bývalý americký prezident Donald Trump založí vlastní sociální síť, kde si bude moci říkat, co chce. O jejím vzniku se spekulovalo už od března a podle původních plánů měla být spuštěna už někdy během léta. Když se několik měsíců poté nic nedělo, mohlo se zdát, že Trump od svého záměru upustil. Nakonec jej však podle svého zarputilého stylu dotáhl do cíle. Trump se tedy nepřipojí k platformě GETTR, kterou založil jeho bývalý mluvčí Jason Miller, o čemž se v posledních měsících také mluvilo.
Nová sociální síť se bude jmenovat TRUTH (tedy Pravda) social a v beta verzi bude vyzkoušena během listopadu, nejprve pro pozvané hosty. Ve Spojených státech by měla být volně k dispozici v prvním čtvrtletí příštího roku, i když už teď ji lze předobjednat pro přístroje od Applu. Jde o první projekt nově vytvořené skupiny Trump Media and Technology Group (TMTG), která bude po spojení se skupinou Digital World Acquisition Corp, které ji ocenilo na 1,7 miliardy dolarů, zapsána na burzu.
„Vytvořil jsem TRUTH social a TMTG, abych se postavil tyranii Big Techu,“ prohlásil Trump. „Žijeme ve světě, kde má Tálibán velké zastoupení na Twitteru, ale váš oblíbený americký prezident byl umlčen,“ dodal s tím, že cílem nové společnosti je stát se rivalem konsorcia liberálních médií a vrátit jim úder.
Právě sociální sítě byly jedním z hlavních důvodů vzestupu politické kariéry Donalda Trumpa, který vyústil až ve výhru v prezidentských volbách v roce 2016. Zejména na Twitteru byl Trump hodně aktivní, a když mu sociální síť letos po útoku na Kapitol zablokovala účet, bral to jako osobní útok a popření jeho práv na svobodu projevu. Kromě toho přišel o obrovské publikum, ke kterému mohl promlouvat přímo a „nefiltrovaně“. Teď doufá, že se mu podaří jej získat zpátky.
Zřejmě to ale bude mít hodně těžké. Experti na sociální sítě už před Trumpovým ohlášením o vzniku TRUTH social varovali, že možnosti oslovit nové uživatele jsou omezené. „Každá nová síť bude čelit tvrdé konkurenci, aby si získala jen kousek pozornosti Američanů, kteří jsou online možnostmi už teď přehlceni,“ řekl webu Business Insider profesor Peter Loge z George Washington University School of Media & Public Affairs, specializující se na média a veřejné záležitosti. „Aby fungovala, musíte prodávat reklamy nebo data, což znamená, že potřebujete dost lidí, kteří ty reklamy a data budou nakupovat. Tyto uživatele musíte odlákat jiným službám, kterých už teď jsou stovky,“ dodal s tím, že Trump sice může mít širokou základnu uživatelů hned na začátku, bude ale mít potíže ji rozšířit.
S tím souhlasí i profesor Stephen A. Greyser, expert na marketing a komunikaci na Harvard Business School. Podle něj se nedá očekávat, že by nová síť rozšířila počet sledujících, kteří za Trumpem půjdou. Je spíše orientovaná na jeho současné publikum. Trumpovi to sice může teoreticky stačit, jak ale již bylo uvedeno, aby nová síť prosperovala, musí mít potenciál růstu.
Kromě nové sociální sítě chystá TMTG ještě videoslužbu na bázi předplatného s „non-woke“ obsahem, na níž uživatelé najdou zpravodajství či podcasty.
Trump má sice se svou novou sociální sítí velké plány, zároveň se ale stále snaží o návrat na Twitter. Na Floridě podal žádost o předběžné opatření k znovuobnovení jeho účtu. Odvolává se na první dodatek americké ústavy, který zajišťuje svobodu slova. Stěžuje si na cenzuru a Twitter považuje za „významné místo pro společenský diskurz“.