Firemní udržitelnost by měla hrát klíčovou roli, lidé při práci hledají ekologicky odpovědné zaměstnavatele a téměř polovina Čechů by byla ochotna vzdát se části svého platu ve prospěch ESG projektů. To jsou ta nejzajímavější data vycházející z výzkumu renomované agentury Ipsos, která byla prezentována na výroční konferenci české platformy Business Leaders Forum.
Význam ESG a firemní udržitelnosti se zvyšuje
Firemní udržitelnost by měla hrát klíčovou roli dle 75 % dotazovaných, oproti loňsku se jedná o 9% nárůst. Dokonce 12% nárůst oproti roku 2021 zaznamenala potřeba udržitelné cíle a projekty sledovat a vyhodnocovat. S tímto souhlasí 74 % respondentů. Zároveň je znát blížící se regulace nefinančního reportingu. Více než polovina z dotázaných uvedla, že téma ve firmě řeší intenzivněji.
„Česko dlouho ESG vytěsňovalo, což se nyní mění vlivem evropské regulace. V tomto ohledu je situace podobná, jako při regulací GDPR před několika lety: nejprve to vůbec nebylo téma. Jenže pak si firmy uvědomily, že půjde o povinnost a strhla se lavina. Vedle Bruselu pak téma do veřejného prostoru aktivně vnášejí české pobočky nadnárodních firem a finanční instituce. Konečně pak nesmíme opomenout ani generaci Z. Pro ni jde o extrémně důležité téma a kdybych byl stratégem mass-marketové firmy v České republice, tak s ním velmi aktivně pracuji. Myslím, že změny v postojích a myšlení, kterými tato skupina disponuje, ještě úplně neumíme v ČR docenit,“ uvedl k tématu Jan Růžička, ředitel vnějších vztahů, Home Credit Group, který byl jedním z hlavních expertních hostů konference ESG Leadership.
Lidé chtějí pracovat pro „zelené“ a 5 % svého platu by dali na udržitelné projekty
Nastupující trend zvyšujícího se významu ESG a firemní udržitelnosti potvrzuje i zájem zaměstnanců, kteří při hledání práce upřednostňují (75 %) ekologicky uvědomělé firmy. S tím, co očekávají od svého zaměstnavatele, se i sami ztotožňují a chtějí se aktivně zapojit. Až 45 % respondentů z celkové populace, a dokonce 66 % mladých zaměstnaných lidí ve věku 18-24 let by bylo ochotno vzdát se části platu ve prospěch udržitelných projektů. Většina z oslovených však maximálně do výše 5 %.
„Už z loňských dat od Ipsos vyplývalo, že se Češi chtějí chovat udržitelně a toto téma je pro ně důležité, přičemž hodně rezonuje zejména u mladých lidí. Tři čtvrtiny spotřebitelů vidí v udržitelném
chování firem přidanou hodnotu jejich produktů či služeb a polovina uvedla, že při rozhodování o nákupu, je ovlivněna tím, zda výrobek vznikl odpovědným způsobem či nikoliv. Současná situace n poli s energiemi a stále rostoucí inflace bude jistě nákupní chování měnit a logicky se promítne i do ochoty si případně za odpovědné produkty připlatit. Proto je třeba zákazníkům cestu k odpovědnému chování co nejvíce usnadňovat a třeba je i různými způsoby odměňovat, například zdánlivou maličkostí jako je sleva na kávu do vlastního kelímku či dózy,“ dodala k aktuálnímu chování spotřebitelů v návaznosti na ESG Lenka Mašková, manažerka společenské odpovědnosti ČR/SR v Tchibo, která byla jedním z hlavních expertních hostů konference ESG Leadership.
Sběr dat proběhl v průběhu měsíce září 2022 na reprezentativním vzorku ekonomicky aktivní populace ČR ve věku 18-65 let v počtu 620 respondentů s využitím metody on-line panel Ipsos.