Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Když bude svět vyrábět jen elektroauta, velké množství pracovních míst prostě zanikne, varuje šéf Toyoty

Toyota je co do objemu prodeje největším výrobcem aut na světě, v přístupu k elektromobilům je však opatrnější než ostatní výrobci. To japonské automobilce v současné době pomáhá, protože celosvětový prodej elektromobilů slábne. 

Když bude svět vyrábět jen elektroauta, velké množství pracovních míst prostě zanikne, varuje šéf Toyoty
Akio Tojoda, šéf japonské automobilky Toyota; ilustrační obrázek | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst. Bude se týkat těch lidí, kteří se věnují vývoji technologií souvisejících s motory. A to včetně mnoha zaměstnanců v dodavatelských firmách. Novinářům to dnes řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda.

„V Japonsku je do práce pro automobilový průmysl zapojeno 5,5 milionu lidí. Jsou mezi nimi i ti, kteří se už dlouhou dobu věnují pracím souvisejícím s motory,“ cituje šéfa Toyoty agentura Reuters. „Pokud se elektrická vozidla jednoduše stanou jedinou volbou, a to i pro naše dodavatele, práce těchto lidí zanikne,“ řekl Tojoda a dodal, že on má rád benzinová auta.

Toyota je co do objemu prodeje největším výrobcem aut na světě, v přístupu k elektromobilům je však opatrnější než ostatní výrobci. To japonské automobilce v současné době pomáhá, protože celosvětový prodej elektromobilů slábne. Toyota proto těží z poptávky po hybridních autech, jejichž nabídku rozšiřuje i na svém největším trhu ve Spojených státech.

Firma na cestě k nulovým emisím uhlíku prosazuje takzvanou vícecestnou strategii, která zahrnuje elektromobily, hybridní auta, vozidla s vodíkovými palivovými články a další technologie pohonných jednotek.

V lednu Tojoda uvedl, že elektromobily budou představovat nanejvýš 30 procent celosvětového automobilového trhu, zbytek podle něj připadne na hybridy, vozidla na vodíkové palivové články a na auta se spalovacím motorem. Časový rámec této prognózy ale neuvedl.

Tojoda s novináři mluvil u příležitosti odhalení busty svého otce Šoičira Tojody na univerzitě v Nagoji ve středním Japonsku. Starší Tojoda, který loni zemřel ve věku 97 let, stál v čele automobilky Toyota v 80. letech.

Firma tehdy přetvářela globální automobilový trh, čímž překonala nadvládu velkých amerických automobilek z Detroitu. Tojoda rovněž dohlížel na uvedení značky Lexus pro luxusní vozy a na uvedení hybridu Prius.